Chanels vårvisning på konstgjord strand välter internet

Karl Lagerfeld är känd för att ta ut de kreativa svängarna då det gäller det anrika modehuset Chanel. Modevisningarna kostar upp emot 80 miljoner kronor att genomföra och tar månader att förbereda, ibland upp emot ett år. Den senaste visningen för vår- och sommarkollektionen 2019 har precis gått av stapeln i Paris och denna gång hade Chanel låtit bygga en konstgjord strand, komplett med vatten och en liten brygga.

Modellerna strosade barfota, hand i hand på stranden och bar sina skor i händerna.
Nästa sommar kommer du behöva köpa inte bara en utan två Chanelväskor!
Kung Karl vinkar till publiken på bryggan till den konstgjorda sjön.

För höstens visning 2018 så var också naturen i fokus, då var scenen en trolsk skog:

Minns ni dessa episka modevisningar av Chanel?

Detta är inte första (och knappast sista) gången som Chanel blåser en budget motsvarande ett mindre afrikanskt lands BNP på en svulstig scendekor. Chanel Supermarket, rymdstationen och det smältande isberget är andra visningar vi inte kan glömma! Här kommer ett urval av spektakulära Chanel-visningar, signerade Karl Lagerfeld:

Isberget – hösten 2010

Denna modevisning fick Karl väldigt mycket kritik för eftersom han hade låtit transportera dit ett gigantiskt isblock som vägde 265 ton (!), specialgjort i Norrland, Sverige av en blandning av is och snö. 35 isskulptörer från hela världen var inblandade i att karva ut isblocket så att det behagade Karl Lagerfelds vision. Temperaturen inne i Grand Palais var de tvungna att sänka till -4° för att inte ”berget” skulle smälta. Tanken var att belysa själva klimatfrågan som då precis hade börjat eskalera, med rapporter om smältande isberg vid polerna. Men när arga följdfrågor kom om hur miljösmart det egentligen var att transportera dit det där iseländet så blev det sura miner från Chanels PR-team. De fick glada hejarop från djurvänner dock eftersom modellerna enbart bar fuskpäls (när Karl designar åt Fendi är det dock the real deal med döda djur..).

Chanel Airport – våren 2016

En av våra absoluta favoriter! Hela catwalken var ombyggd till en flygterminal, med avgångar och destinationer på stora LED-skärmar. Flygvärdinnor och flygplatspersonal i chica uniformer och förstås otroligt välklädda resenärer med fantastiska resväskor.

Supermarket – våren 2014

Helt ljuvlig location med makalös detaljprecision där teamet runt Karl hade låtit bygga arenan precis som ett snabbköp, komplett med alla varor – som givetvis var signerade Chanel! Gästerna på frontrow fick efter visningen varsin kundvagn för att ”låtsasshoppa”, men väldigt många klåfingriga moderedaktörer ville lägga rabarber på den exklusiva dekoren och stoppade ner Chanel-livsmedel i sina handväskor, så det blev fullt tumult vid kassorna senare, med vakter som ingrep och allt möjligt. Eller – så var även detta tumult iscensatt av Karl, man vet aldrig gällande hans PR-effektsökeri!

Feminist-demonstrationen – våren 2015

Handmålade plakat med feministiska slagord och en modellmaffia med megafoner, iklädd psykedeliskt mönstrade plagg i grälla färger förde tankarna till revolutionära demonstrationer 1968.

Rymdtemat – hösten 2017

Efter flera påkostade succévisningar trodde många att Karl skulle ta en liten paus ifrån scenbyggen i skrytdivisionen denna säsong. Men då höjde han insatsen och resultatet blev en magnifik rymdstation med en rymdraket i centrum som sedan avfyrades när Karl tryckte på ”launch”-knappen!

Av Charlotta Flinkenberg Foto All-About-Fashion

 

Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras