Power breakfast 

Igår berättade jag om min sena frukost av det tyngre slaget med väldigt mkt näring och energi. Perfekt om du ska träna tungt senare eller behöver stå dig länge utan mat nästa gång. Eller som mig som åt detta som ihopslagen frukost och lunch. 

Jag kokade havregrynsgröt (200 G färdigkokt på vatten), toppade den med lite chiafrön och 100 G blåbär. Jag äter blåbär nästan varje dag – visste du att det är ett livsmedel som klassats som ett av världens 10 bästa att äta pga sitt höga innehåll av antioxidanter mm? Och så skivade jag upp lite stjälkselleri (du kan ta en annan grönsak du har hemma, typ broccoli eller annat), kokade två ägg och lade 125 g Makrillfilé i tomatsås (en burk) på 2 st stora Finn Crisp mackor. 

720 kcal ger denna måltid med 24% protein, 28% kolhydrater och 47% fett. Vill du dra ner på fettprocenten något (och kalorimängden) kan du byta ut makrillen mot tonfisk i vatten samt ta ett ägg istället för två. 

Just ja – jag dricker även ett STORT glas isvatten varje morgon som jag pimpat med ingefärasshot (finns att köpa småflaskor på Ica för 15 kr/St – det går åt en halv flaska per gång för mig men man behöver inte ta lika mkt som jag) och pressad citron (på flaska). 

Jag kan även lova er att jag ALDRIG är sjuk. Kanske pga dessa glas med vitaminer varje dag. Eller så är det nåt annat…

6 kommentarer
  1. Wow! En rejäl frukost! Vet inte om jag fixat allt, men jag fattar att jag nog äter för lite. Särskilt dagar då jag tränar. Ska verkligen försöka bättre. Lite i taget iaf?

    1. Nu är ju det här en rätt stor frukost även för att vara mig. Oftast äter jag detta fast minus ett ägg och minus mackan med makrill. Det står man sig också på en rätt bra stund…

  2. Imponerande! Den där ingefärashoten verkar spännande, kan du inte visa bild på den så blir det lättare att hitta? Tack!

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras