Mina enkla knep för att laga lite nyttigare mat

Det är inte SVÅRT att få till nyttigare matlagning, men det kräver att man TÄNKER lite. Och planerar. Har man inte vettiga råvaror hemma, ja, då blir det liksom svårt att trolla. Jag har kommit på några enkla och snabba knep för att få till maten, varsågod och sno!

• Ersätt mjölken till kaffet med iKaffe. Det är inte gjort på mjölk men smakar riktigt gott när du skummar den till en cappucino eller latte. Jag dricker två, tre koppar latte per dag och då blir det en väsentlig skillnad att ta bort cirka 1 dl vanlig mjölk per tillfälle (eller mer!).

• Släpp det dåliga samvetet och kör fryst mat, ibland färdiglagad sådan. Personligen så HINNER jag inte alltid göra fina grytor och långkok osv osv, utan det måste gå fort. Jag gillar Icas risotto med parmesan, vitlök och champinjoner. Bara att tjonga in i mikron. Sedan brukar jag ”pimpa” den med att peta i lite fryst broccoli eller frysta edamame (som får tina samtidigt, i själva risottoburken). Med denna måltid får jag en köttfri middag eller lunch.

• Byt ut pastan mot bönpasta. Jag gillar även röda linser och kan även äta broccoli och blomkål till proteinkällan (kött, fisk, fågel) istället för pasta. Jag äter absolut inte enligt LCHF men får ganska mycket kolhydrater i mig som det är och det skadar inte att plocka bort lite pasta emellanåt och ersätta med grönsaker.

• Jag har nästan helt och hållet sluta äta bröd. I alla fall mjukt bröd. Det är knäckebröd som gäller – Falu Rågrut – om jag nu ska äta bröd överhuvudtaget. Jag tycker bröd är jättegott men väljer mina tillfällen att äta det. Jag äter hellre en svingod stenugnsbakad baguette med smör och skinka en gång i månaden än okynnesäter rostmackor flera gånger i veckan.

• Skaldjur = smaldjur. Jag försöker äta räkor och musslor minst två gånger i veckan. Jag brukar köra in musslorna i ugnen med lite parmesan, vitlök och pressad citron, så får de tillaga sig själva därinne. Och räkorna äter jag skalade enbart till omelett. Jag älskar kombon ägg och skaldjur.

2 kommentarer
  1. jag älskar ju pasta, o tycker så där om bönpastan.. Men jag halverar mina portioner istl o sen äter jag nära på inget bröd, det brödet jag äter på vardagarna är som kolhydratkälla o då istl för pasta, ris potatis osv.. men pasta det byter jag inte bort. Däremot nog med att köpa pasta med ägg i så, snabbmakaroner o liknade går bort.. 😉

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras