Hälsostatus just nu

Jag har inte skrivit så länge om vikt eller träning för privat del här i bloggen. Kanske för att jag blev lite mätt på detta i och med inlämning av bokmanuset, haha. Många tycker det är pinsamt att berätta om sin vikt och jag respekterar att inte alla gillar att prata om vad de väger, men denna blogg är ju ihopslagen med min gamla blogg som heter just ”Viktiga bloggen” och just vikt är ETT av de mätverktyg för att stämma av hur din kropp mår, som du kan använda dig av. Det räcker inte enbart med att ha koll på vikten, för många andra värden spelar in givetvis. Dessa är: mått, energi, hur är din hållning, hur sover du, hur känns huden/håret/naglarna, är du stel och har ledvärk? Och så vidare. Mitt eget kanske bästa mått är kläder. Jag KÄNNER när kroppen är i ofas, på hur kläderna passar (eller snarare inte passar).

Men jag är tydligen tillräckligt het för att funka som bikinimodell, trots min viktpeak, haha! (Bilden ovan är från fotograferingen jag gjorde för Sunkini).

Eftersom min grej är att vara transparent och dela med mig av både upp- och nedgångar så får ni härmed min nuvarande hälsostatus:

Vikt: 75 kg. Jag är som ”tajtast” när jag väger 65 kilo. Men jag har gett mig själv ett viktspann att kunna pendla fem kilo upp från 65 kilo. Väger jag mellan 65 och 70 är det fine. Då passar de flesta kläderna bra och jag känner mig stark och pigg, lätt på stegen. Nu ligger jag fem kilo över min högsta gräns. Det är inte okej. Jag är 172 cm lång så det är ingen katastrof, det vet jag – men för mig är det minst fem kilo i överkant.

Mått: Stuss/rumpa: 109 cm. Midja: 80 cm. Överarm: 31 cm. Lår: 60 cm.

Energinivå: Relativt hög ändå, med tanke på omständigheterna! Jag har jobbat helt galet mycket under flera veckor i sträck, med extremt lite sömn och mycket stress, vilket tär på kroppen. Men jag har ork att arbeta, att leka med barnen och att träna. Jag går powerwalks på morgonen (sedan tre dagar tillbaka) och även om det bär emot i början så behöver jag inte släpa mig fram. Men jag har noll explosiv styrka eller uthållighet i kroppen.

Allmänt: Torrt och livlöst hår, utslag i ansiktet (små finnar och konstiga plitor, samt rodnad. Kan dock kopplas ihop med mens förvisso som jag har nu). Torr hy, men inte så torr som den KAN vara. Min hållning är säckig pga för mkt jobb framför datorn och för lite pass i gymmet.

Min långsiktiga strategi (sedan i måndags): 
• Söndag till torsdag äter jag i den mån jag kan ”ren” och okonstlad mat, utan tillsatser. Inga sötningsmedel, inga lightprodukter, inga halvfabrikat (även om de är bekväma under stressade perioder). Utan rätt så basic käk med bra fördelning av RÄTT pkf (proteiner, kolhydrater, fetter). Vilket i mitt fall innebär att fokusera på det jag GILLAR inom dessa livsmedelsgrupper (och varva dessa någorlunda): Kyckling, torsk, lax, makrill, tonfisk, räkor, musslor, ägg, potatis, rotfrukter, gröna bladgrönsaker, matvete, naturell yoghurt, blåbär/hallon, havregrynsgröt, fetaost, olivolja.

• Jag håller mig till tre mål mat per dag och äter mig mätt vid dessa måltider. Inget småätande mellan målen. Här funkar alla olika, de flesta brukar vilja käka 5-6 ggr per dag men för mig innebär detta att jag förlorar kontroll och stoppar till slut mat i munnen hela tiden.

• Fredag och lördag: Då vill jag äta onyttigt och njuta av godsaker. Givetvis i modest mängd och inte till varje mål. Men livet är liksom inte värt att leva utan Pepsi Max, Prosecco, rosévin, chokladmousse, blåbärspaj med vaniljsås, hummerpasta och revbensspjäll. Och det är helt OK att äta sånt här OCH gå ned i vikt, eller hålla vikten. Om man äter rätt mängder. Och sköter kosten bra resten av veckan.

Träning: tre pass per vecka. Förslagsvis måndag, onsdag och fredag. En variation av styrkepass där jag tränar främst överkroppen (där är jag som svagast pga mitt yrke vid datorn, så jag behöver stärka rygg, bål och armar/axlar) samt kondition och pulshöjande träning (intervaller, burpees, Tabata osv). Utöver detta behöver jag promenera varje dag. Behöver inte vara powerwalk men jag behöver få ihop minst 10000 steg om dagen pga mitt stillasittande.

Vila/återhämtning: Får jag dels genom promenaderna och kontakt med naturen (viktigt för oss med stillasittande jobb inomhus!), mys med familjen på helgerna (bara att gå vid vattnet vid Edsviken med min mamma och barnen förra helgen gav mig energi för flera dagar framåt) och sociala aktiviteter som parmiddagar, att fixa i trädgåden, städa och pyssla hemma samt att klämma in något stretchpass/enklare yogaövningar hemma en gång per vecka. Och utöver detta så har jag en rejäl mobildetox nu, där jag inte får sitta med mobilen klistrad i näven hela tiden, utan har avsatt TIDER då jag får kolla instagram, slösurfa osv. I övrigt är den undanlagd. Jag har den heller inte bredvid mig i sängen längre. Inget surfande en timme innan läggdags. Och jag försöker få till 7 timmars sömn. Gärna 8. Men svårt för mig i nuläget att få till 8 timmar varenda natt. Enklare på helgerna.

Så här kan en typisk lunch se ut för mig (detta åt jag idag): Omelett gjord på två ägg och 2 msk vatten, lite bladspenat, räkor, fetaost, balsamvinäger och örtsalt + svartpeppar. Krångligare än så är det inte! Just denna rätt innehöll inga kolhydrater direkt (bladspenaten räknas inte riktigt hit). Men andra rätter jag äter innehåller bra kolisar (jag går inte på LCHF om någon undrar).

Ni ska få uppdateringar en gång i veckan framöver om hur det går för mig. Hur går det för er med träning, vikt, mat, stress, vila och liknande? Kommentera gärna! Jag tycker om att läsa om era liv, det gör att jag inte känner mig så ensam i denna jakt på balans…

6 kommentarer
  1. Det går skit!! kommer inte ur mackträsket… Träningen flyter på som den ska, 3 pass löpning i veckan o känslan inför Göteborgsvarvet är ok, kommer inte att slå förra årets tid men med en viktuppgång o en massa virus så är det ok bara jag tar mig runt under 7min /km tempo. Men måste ta mig ur mackorna… Så fort jag är psykiskt trött eller trött på grund av arbetsbörda eller dålig sömn, faller jag tillbaka… SÅ onödigt.. Så nu är det in med mera järn o frukt o grönsaker så kanske det går att hoppa över mackorna.. 🙂

  2. Så spännande att följa din resa och letar såklart också efter en balans och sätt att leva som håller i den ganska stressiga vardagen. 173 cm och mår bäst mellan 65 och 70 (runt 68 brukar vara en bra ”måbra” vikt för mig) nu ligger jag lite över och vill ner de där kilona som gör att jag inte helt mår hundra och att alla kläder sitter lite fel. Peppande att läsa ditt sätt som känns genomförbart och nyttigt. Själv kan jag vara ok nyttig och äta rätt i veckorna men vill verkligen kunna ta ut svängarna lite på helgen även om såklart man inte kan unna sig allt hela tiden. jag klarar inte av att följa en diet som begränsar och förbjuder saker, det blir bara bakslag för mig. Ser fram emot boken!

  3. Jag känner mig helt ur slag. Tränar ok. Äter ok. Men inte mer än så. Ballar ur allt som oftast och käkar godis och skräp (korvar ostar oliver chips you name it!) och är faktiskt ganska missnöjd. Under några år så åt jag BARA bra mat och tränade på topp och då mådde jag TOPPEN. Jag fattar inte hur man kan ”falla tillbaka” till denna nivå. Klivet att lämna skitmaten bakom sig för gott verkar vara så högt – så svårt. Jag tror jag har en gen som går igång på sött-fett-salt….;-) Är en liten person så det syns inte så mycket (160 cm 53-55kg) men jag tänker främst på energinivån. Så mycket bättre på bra mat och bra träning. Vi får kämpa vidare.

  4. Jag har koll på min sömn. Blir nog 8 h varje natt. Promenader med hunden varje dag, men icke att jag kommer upp i 10000 steg. Det behöver jag. Har varit förkyld, så cykeln till jobbet har fått vila, men det tar jag och ändrar på imorgon.
    Maten slarvar jag med. Äter alldeles för mycket. För stora portioner helt enkelt. Vikten har skjutit i höjden till all time high på 82 kg och då är jag 168 cm lång. Midjan är 83, stuss 115 lår 58 överarm 32. Jag har som mål 70 kg. Men just nu handlar det att komma under 80-sträcket.
    Och då handlar det om att lägga in träning igen. Så gym tre ggr i vecka from nästa vecka. Mer frukt och grönt på tallriken och måttliga mängder.

    Lite jobbigt att skriva ner detta, men du bjuder på dig själv, så då bjuder jag på mig😊😊

  5. Härligt att få läsa om något som är ärligt och på riktigt. Jag har haft ett hemskt år med flertalet IVF behandlingar vilket gjort att jag gått upp i vikt (pga alla hormonsprutor, hack i träning och allmänt ledsen känsla) MEN är på väg tillbaka. Vet inte om det någonsin blir några barn men min träning håller jag nästan alltid i och det är min räddning, min ventil och min terapi. Och när jag tränar och har flyt så kommer maten nästan av sig själv = mindre sug. Har ett par-3 kilo som jag vill ner till sommaren och hoppas att det kan lyckas!

  6. Ingen balans överhuvudtaget, samt en dos självförakt (men det är gott osv.). MEN Chanelväskan (förvisso vintage och något sliten, men ändå) har kommit!, folkhälsosamordnaren

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras