Hyfsat nyttig pizza + hälsostatus

Så, hur har det gått då med mina nya rutiner för att få till balans rent hälsomässigt? Jag skrev om det här för er som missat. Jo tack, ganska bra tycker jag! Efter en dryg vecka kan jag konstatera följande resultat:

Vikt: 73,9 (minus 1,1 kilo)
Midja: 78 cm (minus 2 cm)
Stuss: 109 cm (oförändrat)
Arm: 31 cm (oförändrat)
Lår: 60 cm (oförändrat)

Kosten: Jag har varit hyfsat konsekvent här! Kör bra råvaror och inget tjafs söndag till torsdag. Sedan kontrollerade dikeskörningar med efterrätter, fetare mat och vin mm på fredag lördag. Nu inträffade valborg samt parmiddag och barnens födelsedag, så ja, det har blivit mer snaskande per tillfälle än brukligt, men så ser inte alla veckor ut. Jag ser det som förändring på lång sikt snarare än att snöa in på någon dag hit och dit. Men jag försöker verkligen att hålla ett bra mönster av vettiga val övriga dagar. MEN jag har märkt att jag blir jävligt deppig om jag inte får dricka Pepsi Max även någon gång på vardagar också. Så det har jag gjort. Jag krigar inte om det, då får det bli så helt enkelt. Min kropp överlever nog det.

Träningen: En halvbra vecka. Väldigt, väldigt svårt att få till vardagsmotionen tycker jag! En riktig kamp för mig. Men jag får helt enkelt fortsätta ligga i. Jag har fått till intervallträning hemma, besök på gym och någon enstaka promenad samt träning utomhus. Det är helt okej, men jag behöver klämma in den dagliga motionen.

Vilan: 7 timmars sömn majoriteten av nätterna MEN inte alla, oh no. Har blivit bättre på mobildetox. Men yoga eller stretch? Nej, det har jag inte prioriterat.

Här kommer recept på en halvnyttig pizza jag gjorde igår: 

• 3,5 dl blomkålsris (jag köper färdigriven, pga orkar/hinner inte stå och riva och tramsa)
• 1 ägg
• 1 dl riven ost (jag tog parmesan)
• Chilipeppar
• Salt

Blanda alla ingredienser till en geggamoja, sprid sedan ut geggan som en ”deg” på ett bakplåtspapper. Förgrädda i ca 10-12 min på 225°. Ta sedan ut botten ur ugnen.

Pensla på passerade tomater (hade jag inte hemma utan tog tomatpuré, funkade bra det med). Välj den topping du föredrar och har hemma. Jag körde kycklingstrimlor, räkor, lök och ost. In i ugnen på 225° tills osten smält och det inte blir fööör bränt i kanterna, kolla noga!

Toppa sedan pizzan med ruccola och krydda lite extra om du önskar. Enjoy!

 

2 kommentarer

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras