Hälsostatus 24 maj

Några undrar här över mina veckouppdateringar gällande min hälsa och jag är ledsen att jag inte postat om dessa så flitigt! Men min balanserade plan går faktiskt väldigt bra och jag lever som jag lär just nu. Alltså:
• Bra på vardagsmotion (jag springer varje morgon innan frukost, mellan 5-8 km beroende på energinivå, utomhus eller inomhus på löpband till ”Grace & Frankie” på Netflix – idag blev det dock utomhus som ni ser)
• Ser till att få till tre stycken styrketräningspass i veckan. För mig har det varierat mellan hemmaträning med antingen vikter eller helkroppsövningar som plankan, rygglyft, armhävningar, squats mm, till pass på Friskis (utomhus och inomhus).
• Äter vettigt och mindre ”stabbigt” sönd, månd, tisd, onsd och torsd (mycket omeletter, skaldjur, torsk, blomkålspizza mm), men tillåter mig mer dekadenta utsvävningar på fredagar och lördagar (prosecco, glass, bullar, lite mer kolhydrater helt enkelt, grillat, såser osv)
• Har pejl på vila och återhämtning. Det blir aldrig riktigt icke-stressigt i mitt liv, jag får helt enkelt TA mina vilostunder och kan inte vänta på att FÅ dem. Så jag har vid några tillfällen (flera tillfällen!) bara nonchalerat en aggressiv mailinbox och gått och lagt mig istället. Vanligtvis sitter jag uppe till två på nätterna och jobbar, men det blir liksom sällan så mycket bättre. Försöker fokusera på att göra KLART delar i livet innan jag går vidare numera, istället för att pleasa alla och vara på varenda plats stand by STÄNDIGT. Det orkar jag inte. Kanske förväntar sig ingen det heller, jag har bara liksom utgått ifrån det och jagat upp mig själv.

Och så lite siffror (siffran inom parentes är jämförelsesiffran med då jag började mäta mm i våras, den 24 april): 

Vikt: 72,4 kg (75,4 kg)
Stuss: 106 cm (109 cm)
Midja: 75 cm (80 cm)
Överarm: 30,5 cm (31 cm)
Lår: 58,5 cm (60 cm)

Minus 3 kg på en månad, rätt bra takt, inte för fort och inte för långsamt. En viktminskning som känns hållbar.

Minus 10 cm i mått/omfång på lite olika ställen runt kroppen. Det går som vanligt (för mig) fortast att förlora midjemått, medan armar och lår är sega som sjutton, där rör sig inte centimetrarna särskilt fort.

Energinivån är rätt bra tycker jag! Det gör lite ont i kroppen i slutet av veckan av all löpning och träning, men jag använder helgerna till att vila upp mig (då springer jag inte utan kör max ett träningspass utomhus).

Saker jag behöver jobba med: Det blir lätt too much alkohol på fredagar eller lördagar, särskilt om vi är borta på middag. Högt alkoholintag innebär att jag får sämre omdöme gällande maten och lätt drar i mig både chips och efterrätt och lösviktsgodis. Plus att jag blir seg nästan två dagar efteråt vilket är skit för min energinivå.

Saker jag har släppt i kravväg: Jag får inte till 8 timmars sömn varje natt. Men är nöjd om jag får ihop 7 timmar. Jag trodde även att jag skulle klara mig utan Pepsi Max förutom på helgerna, men fuck it. Ge mig mitt aspartam liksom! Älskar Pepsi Max. Så vill jag ha det en onsdag så dricker jag det då.

 

8 kommentarer
  1. Jag är j-ligt mponerad om du sprang ute i de där korta shortsen!! Jag tror hela shortsen hade försvunnit ”in i…” om jag hade kubbat runt i dessa.😅 Hatten av för dig, vilken bra vecka!🎩🙌🏻👍🏻💪🏻🌟🥇🏆🏃🏼‍♀️💨

    1. Jag kan lova dig att synen då jag sprang inte var vacker… och ja, de förbannade shortsen försvinner rätt in i stjärtskåran, så man får dra i dem hela tiden! Haha… de är i stl 36 och typ 2 storlekar för små för mig idag, men jag har inga andra och långa tights hade blivit olidligt i solen/värmen. Jag höll mig på gångvägar och skogsstigar där jag vet att det inte passerar så mkt folk. 😉

  2. Jösses vad du är grym o vad du gör mig motiverad till att fortsätta att vara grym själv.. 🙂

  3. Räkorna ser så goda ut! Jag har inte hittar goda räkor i butiken… alla ligger i lake 🙁 Vilka räkor köper du? Haha

    1. Jag brukar avsky sådana i lake, men dessa som säljs typ i en hel plastburk/hink, Icas egna, är faktiskt i lake men jävligt goda. Testa dom! Rätt dyra, men värda priset. =)

  4. Så himla kul med dina matiga inlägg om hälsa! Uppdatera gärna ofta uppskattar dem otroligt mycket.

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras