Portionskoll gällande mat

I vår kommande bok skriver vi en del om portionsstorlekar och att ha koll på hur mycket man stoppar i sig. Häromdagen gjorde jag och min man hemgjord pizza. Det gör vi rätt ofta fast på blomkålsbotten, men den här gången ville vi ha ”riktig” pizza, på vanlig deg. Alltså en betydligt mer energirik variant. Vi var båda väldigt hungriga då vi gjorde pizzorna. Som ni ser så tog min man en väldigt mycket större portion än jag (så stor att den inte rymdes ens på våra största tallrikar, utan han fick använda ett uppläggningsfat, haha…). Men han är också större än jag (med ett högre kaloribehov) och gör även av med mer energi då han har större muskelmassa än jag osv. Inga konstigheter med det.

Ni ser på min handjämförelse ungefär hur stor min pizza var. Ganska stor den med. Och därför åt jag inte upp allt. Jag hade kunnat sluta ännu tidigare faktiskt. Man BEHÖVER inte länsa tallriken jämt. Det är en av sakerna Sabina Dufberg har lärt mig, att lära sig att lämna de gånger man känner att man blivit mätt. Det kan ses som slöseri att slänga mat (man kan förstås spara om man vill till senare tillfälle också!), men se det som en lärdom till hur du ska anpassa portionsstorleken bättre nästa gång.

Min man var inte helt kry då han lämnade så här mycket, vilket kan förklara den stora mängden leftovers… Vanligtvis äter han mer än så här.

Uppslag från vår kommande bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”. Foto: Magnus Ragnvid.

 

1 kommentar

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras