Höstens vemod och rutiner

 

Det finns något skört och sorgligt över hösten, eller hur? Ungefär som åldrande, att allting blir lite skrynkligare, inte orkar hålla fjäderskruden pampig längre, att man släpper sina äpplen på marken, struntar i stress och istället blundar och insuper den krispiga luften. Ja, nu låter jag som Ernst, men ni förstår kanske!

Här ser ni förklaringen till vår fina utsikt, huset står högst upp på en kulle med brant sluttning framför.

Jag gillar den här årstiden som är i september och oktober. Det finns fortfarande D-vitamin och energi tankad från sommaren, naturen har inte gett upp helt och hållet utan visar sig kanske från sin allra vackraste sida. Det är underbart att ta promenader med barnen i vårt ljuvliga närområde, med Norrviken-sjön, mysiga skogspartier och trevliga stigar, men det är lika mysigt att sedan gå hem – sätta på brasan och baka kanelbullar tillsammans.

Min dotter Elsa gjorde sällskap på promenaden i helgen. Så här ser det ut vid strandpromenaden strax nedanför vårt hus. Helt ljuvligt!

En relativt kravlös period. Samtidigt så är denna period då jag tenderar att släppa alla mina hälsoambitioner, hehe, så jag behöver ofta strama upp mina vardagsrutiner för att kunna hänge mig åt långa parmiddagar eller hemmamys utan särskilt mycket aktivitet alls. Därför blir detta min promenadperiod + springa på löpband inomhus-period. Folk får säga vad de vill om att springa på löpband, massor har negativa åsikter om det, men för mig är det toppen. En ultimat kombo av business och pleasure eftersom jag kollar på en film eller serie på Netflix samtidigt (det hinner jag ALDRIG göra annars, pga jobbar sent varje kväll). Promenaderna kompletterar jag med på dagtid för att få en dos av dagsljuset och den friska luften.

Vår trädgårdssoffa kommer från Brafab. Det lilla bordet fick vi ärva av husets förra ägare.

I nuläget får jag inte till särskilt mycket besök på gym med styrkepass, men jag nojar inte över det. Jag befinner mig i en hektisk period jobbmässigt och den går kanske över om någon månad eller två, då fördelar jag träningen annorlunda. Det är inte krångligare än så. Jag resonerar som så att det viktigaste just nu är min dagliga motion och aktivitet. Exakt VAD jag gör är inte lika viktigt bara ATT jag gör något. Om det sedan blir löpband, promenad och lite planka + armhävningar i hemma gymmet, fine! Good enough.

Jag är också noga med näringsrik och nyttig mat i veckodagarna, pumpade med antioxidanter, eftersom jag gillar att njuta mer på helgerna. Men jag har slutat att plåga mig med ”äcklig” fast nyttig mat. Jag äter BARA sådant jag gillar, finns liksom inte tid för annat. Jag har lärt mig att uppskatta även nyttig mat, som ångkokt torsk (på bilden), broccoli, omelett, pressad ingefärsjuice. Jag blir (nästan) lika upprymd av grönkålschips som av vanliga chips. Men jag har också blivit mer noga med att välja rätt ”skit”, alltså vara selektiv i vilken onyttig mat jag petar i mig. Exempel: jag njuter hellre av kanelbullar jag själv har bakat, än artighetsäter delikatobollar bombade med transfetter som vissa vill truga på mig på ett föräldramöte.

Så – nu ska jag ner och springa dagens mil och se klart på ”Sex and the City 2” (I know, kass film och sämre än 1:an men jag kan ändå inte låta bli att bli helt upprymd och på gott humör av det där gänget, oavsett uselt manus!).

Hur ser era höstrutiner ut?

 

 

 

2 kommentarer
  1. Ja det är sannerligen svårt att förstå att du väljer löpband i källaren när du bor vid sidan av Norrviken! 🙂 Galet hehe

    1. Haha, jag vet – får ofta höra det. Men jag njuter ju av omgivningen genom promenader och brukar tänka så här att det är lättare för mig att ta in naturen och allt det vackra runtomkring när jag går i raskt takt jämfört med då jag springer. När jag springer så vill jag liksom bara titta ner i marken och komma fram… =)

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras