Enkla nyårslöftena som förbättrar din hälsa

Ouppnåeliga nyårslöften som att gå 15000 steg per dag (med start 1 januari), eller okonkreta sådana (”Jag ska bli en bättre medmänniska”) får många att misslyckas redan innan det hunnit bli tredje veckan i januari. Men lugn, vännen – det finns enklare sätt att ta tag i hälsan! Här listar vi det bästa sätten:

  1. Stoppa ner mer citrusfrukter i varukorgen nästa gång du är och handlar! Särskilt nu under vinterhalvåret är det extra viktigt att få i sig C-vitamin, som boostar hudens kollagenproduktion (så slipper du köpa krämer i tusenkronorsklassen).
  2. Ät 500 gram grönsaker om dagen. OK, det här löftet är faktiskt inte så enkelt som det låter. 500 gram är väldigt mycket och kräver nästan att du adderar grönt till varje måltid. Men även bär och frukter går bra! Tonvikten ska dock ligga på gröna bladgrönsaker. Ett tips kan vara att få i sig någon form av bär och frukt till frukost (blåbär till havregröten är ett finfint knep, två powerfoods i en måltid!). Och sedan är det rejäla mängder broccoli, bladspenat, sparris, kål, mm som ska tillföras till lunch och middag. Man vänjer sig efter ett tag. Gör det enkelt för dig – det behöver inte vara färska grönsaker utan frysta går lika bra! Det finns bara fördelar för din hälsa med att äta grönsaker. Tarmarna mår toppen, du får i dig nyttiga fibrer, antioxidanter och vitaminer och blir mätt med bra näring utan att tillföra så mycket energi (kalorier). Känns det svårt med 500 g om dagen – börja med 300 och så ökar du sedan upp det med 50 g per dag varannan vecka.
  3. Boka in besök hos doktorn, tandläkaren, gynekologen och alla andra jobbiga ställen du oftast undviker för grundlig check av din allmänna hälsostatus nu. Handen på hjärtat – när gjorde du testet för livmodercancer senast? Och hur länge sedan var det du besökte en tandhygienist? Ring och boka upp en massa tider för de kommande två månaderna och AVBOKA INTE.
  4. Satsa på unitasking, inte multitasking. Många tror att de blir väldigt effektiva genom att hålla på med flera saker samtidigt. Men sanningen är att de flesta är rätt dåliga på multitasking. Det tenderar att stressa och förvärra situationen. Träna på att fokusera och framför allt – göra klart. Sedan lämna du det klara åt handlingarna och tar tag i något nytt. För att tala klarspråk: färga inte ögonbrynen samtidigt som du läser läxor med din dotter, medan du sneglar igenom din instagram-feed på samma gång. En sak i taget. Det sänker din prestationsångest och gör alla i din omgivning gladare, inklusive dig själv.
  5. Jobba ideellt. I en materialistisk och egoistisk värld kan vi ofta förlora oss själva och tycka att våra jobb känns rätt meningslösa (räck upp en hand ni som inte är ambulanschaufförer, läkare, brandmän, advokater eller lärare, för att ta några exempel). Om du behöver fylla på ditt karma-konto kan du jobba med välgörenhet. Kontakta några lokala föreningar där du bor, eller gå med i särskilda Facebook-grupper och fråga hur du kan hjälpa till.

Källa: Good Housekeeping

Av Charlotta Flinkenberg Foto iStock

Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras