Så lång tid tar det att promenera bort skräpmaten

Du tror kanske att dina surt ihoptrampade 10 tusen steg per dag är tillräckligt? Och det kan de förstås vara. Lite beroende på hur du rör dig i övrigt, men framförallt beroende på vad du stoppar i dig.

Vissa saker vi stoppar i oss går väldigt fort, särskilt skräpmat. Det vi sällan reflekterar över är hur många snabba kalorier vi hinner konsumera. Många gånger helt onödiga kalorier. Eller förresten, inte alltid onödiga – för ibland är det helt enkelt ett MÅSTE att äta en chocolate chip cookie. Eller ta friterade lökringar på hamburgerstället. Särskilt när man har PMS… Men själva vetskapen om hur mycket energi (kalorier) du tillför kroppen kan vara vettig om man samtidigt gör en jämförelse kring hur mycket du behöver röra på dig för att kroppen ska göra sig av med den extraenergin du nyss tillfört.

Japp, det är det gamla klassiska ”kalorier in och kalorier ut” som många brukar reta upp sig på och hävda inte stämmer. Men visst stämmer matematiken.

Ett populärt sätt att skaka bort kalorierna är att promenera. Det är en skonsam motionsform som man kan göra nästan oavsett grundform. En av få nackdelar med promenader är dock att det tar tid.

Här nedan har vi räknat ut hur lång tid det tar för dig att ”promenera bort” några vanliga favoritsynder i kaloriväg. (Uppgifterna är räknade på att du är kvinna och väger runt 72 kilo).

Så länge behöver du gå för att göra dig av med…

…en smaksatt latte av större storlek (typ choklad eller vanilj): 1 timme och 22 minuter. Söta lattes innehåller cirka 420 kcal. De är sååå goda! Men att dricka kalorier går fort och du tuggar inte ens, så det kan bli en förrädisk förförelse.

…tre medelstora chocolate chip cookies: 47 minuter. Nästan värt det ändå, eller hur? Tre kakor innehåller cirka 234 kcal. Men vem stoppar å andra sidan vid bara tre kakor?

…en stor kopp granola till frukost-kvargen: drygt 2 timmar. En stor portion granola innehåller uppåt 600 kcal. Ajdå! Är inte granola nyttigt? Innehåller fibrer och sånt? Jo, förvisso. Men nästan all köpt granola innehåller även väldigt mycket tillsatt socker. Du kan göra egen granola om du vill, men den kommer förmodligen att bli rätt energirik den också, även om det är nyttiga grundingredienser som havregryn, nötter, jordnötssmör, frön, honung, kanel osv. Folk blir ofta chockade över hur kaloririkt granola är. Det är en klassisk hälsofälla som man gärna överäter av och sedan undrar varför det inte händer något med midjemåttet.

…en medelstor portion av friterade lökringar: 2 timmar. 539 kcal får du i dig. Är det den flottiga sältan du vill åt är det faktiskt bättre att välja en medelstor portion pommes frites istället. De går i och för sig loss på dryga 400 kcal men då behöver du ‘bara’ promenera i 1 timme och 21 minuter. Eller så hoppar du över allt friterat, punkt.

Källa: Prevention

Av Charlotta Flinkenberg Foto iStock

Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras