Sabina Dufberg: ”Jag äter glass varje dag”

Välkända fitnessprofilen Sabina Dufberg känner många igen från TV-programmet ”Biggest Loser” där hon var en stenhård coach. Hon är en av de mest rutinerade tränarna i Sverige med över 25 års erfarenhet. Hennes resultatinriktade drivkraft har hjälpt både henne själv att hålla en imponerande fysik (Sabina är 42 år), men även många andra att få hjälp med en hållbar och hälsosam livsstil.

Sabina har precis startat sin första blogg här på Netstyle och lovar att guida oss till framgångsrika resultat. Just resultat är Sabinas ”grej”. Vi är förstås väldigt nyfikna på människan och privatpersonen Sabina och ställde därför några frågor.

Idag har tyvärr många kvinnor någon gång i sitt liv mixtrat med kosten, bantat eller haft någon form av ätstörning. Men inte du. Hur kommer det sig?
– Jag har aldrig haft problem med vikten och alltid varit atletisk och intresserad av sport, redan som barn. Dessutom utbildade jag mig tidigt inom näringslära. Kunskap är bra, jag har stenbra koll på fysiologi. Jag är utrustad med ett väldigt sunt förnuft och är närvarande i min kropp. Matmissbruk bottnar i dålig självkänsla och lågt självförtroende. Jag har alltid haft tillit till mitt utseende. Mina brister eller mitt bagage har inte handlat om utseendet utan barnlösheten. Det har aldrig varit min högsta dröm att gå ner vikt. Däremot att vara normal på insidan som kvinna. I tonåren fick jag genomgå en del operationer och fick då besked om att jag har en defekt på livmodern, vilket innebar att jag inte kan skaffa biologiska barn.

”Det har aldrig varit min högsta dröm att gå ner i vikt”

Du har idag tvillingarna Selina och Nicholas tillsammans med din man Anders, som du träffade för bara fem år sedan. Det är raskt marscherat att hinna träffa någon, bli kär, gifta sig och skaffa barn tillsammans med på så kort tid!
– Ja, det stämmer. Anders och jag var 38 när vi träffades. Han hade inga barn sedan tidigare och hade inte heller varit gift. Jag hade inte direkt planerat att bli förälskad i honom men föll direkt. Med tanke på vår ålder och min situation med att inte kunna skaffa barn på vanligt vis var jag tvungen att vara ärlig och lägga korten på bordet direkt. Det fanns liksom inte tid att vara ihop i några år, sedan gifta sig och fundera på eventuell adoption. Adoption var just då det enda alternativ vi kände till och det verkade väldigt svårt eftersom vi båda närmade oss 40 och dessutom inte hade varit tillsammans särskilt länge. Kraven för att bli adoptivförälder är väldigt hårda.

Av en händelse fick Sabina nys om surrogatmamma-möjlighet i Indien, av en kund som blivit en god vän. Kunden hade själv kämpat i flera år med IVF och själv fått reda på möjligheterna att skaffa barn med hjälp av surrogatmamma i Indien. 

– Vid det laget hade jag och Anders varit ihop ett år. Vi var tvungna att gifta oss för att få igenom processen, vilket vi gjorde. Sedan åkte vi till Indien och en tid efteråt kom vi hem med våra tvillingar Selina och Nicholas. Den här resan har fört mig och Anders närmare varandra på kort tid. Mognaden gör att man tar sådana här viktiga livsbeslut tillsammans snabbare. Det finns inget skyddsnät eller några andra att ty sig till, det är så pass ovanligt med surrogatlösning i Sverige. Vi har bara varandra som stöd. Man får en livsavgörande uppgift ihop.

”20 minuters träning är bättre än inga minuter”

Du har i flera år kunnat fokusera helt och hållet på dig själv och din träning. Hur förändrades detta i och med barnen, jag tänkte främst på träningssituationen?
– Allt handlar om prioriteringar och vad saker och ting ”får kosta” i insats. För mig var det så stort och positivt att äntligen bli mamma, det är viktigt för mig att tillbringa tid med min familj. Självklart blir just tiden för träning lidande. Jag har insett att under småbarnsåren har jag ingen möjlighet att utveckla min form och bli starkare, utan mitt mål är att bibehålla det jag redan har och fokusera på att underhålla min form. Mitt personliga varumärke tillåter inte att jag plötsligt skulle upp en massa i vikt eller inte orka köra de pass jag gör på mina resor. Jag måste givetvis vara lite starkare och spänstigare än gruppdeltagarna. Därför behöver jag träna väldigt kvalitativt och resultatinriktat.

Hur gör du det? Hur ser en typisk träningsvecka ut för dig med allt du behöver hinna med?
– Ingen vecka är den andra lik. Vissa veckor hinner jag inte träna en enda gång. Andra veckor blir det två pass och vissa veckor kör jag fyra-fem pass i veckan. I snitt har det kanske blivit två pass per vecka de senaste två åren. Men jag är otroligt fokuserad då jag tränar, så för mig räcker det. Jag kör intensivt och står inte och lallar. Har jag bara 35 minuter hinner jag åtminstone köra en kroppsdel den tiden, kanske två. Och då gör jag övningarna ordentligt. Har jag bara 20 minuter kör jag burpees eller upphopp, eller springer intervaller på löpbandet. Det har blivit en hel del hemmaträning. Många ger upp då de inte får till en timmes träning. Och det är fel. 20 minuter är bättre än inga minuter. Det handlar om vad du gör under dessa minuter. Har jag bara 20 minuter på mig går jag inte ut och joggar, för det är meningslöst. Jag vill ha starka axlar och muskler och då är HIIT och explosiva övningar ett bättre val, exempelvis burpees.

Vem är starkast, du eller din man?
– Anders är en riktig gymkille och har tränat länge. Han är starkare fysiskt i alla styrkeövningar. Men jag slår honom i kondition, spänst och explosivitet!

Du har avslöjat för mig att du äter glass varenda dag. HUR är det möjligt?
– Jo, det stämmer faktiskt! Jag är väldigt duktig på portionsstorlekar och har koll på hur mycket jag kan stoppa i mig i förhållande hur mycket jag har rört på mig den dagen eller vad jag ätit i övrigt. Jag äter kanske 150-200 gram glass och njuter av varje tugga. Ibland är det glass, ibland är det en liten bit choklad. Men varje dag äter jag något jag gillar. Och jag är väldigt förtjust i rödvin! Men jag har kontroll och kan sätta stopp. Jag behöver inte tömma godispåsen, eller glassbyttan eller vinflaskan. Jag nöjer mig med en lagom mängd. Samma sak med hemlagad pizza som jag har dille på, men jag äter inte en hel själv utan delar den med min man. Portionsstorleks-kollen sitter i ryggmärgen hos mig, det är lika naturligt som att tvätta händerna. Jag är väldigt medveten, duktig på att dosera och dricker inte mina kalorier. Jag skulle exempelvis aldrig ”råka” klunka i mig en liter juice för att jag är törstig. Jag väljer en cappucino istället för en latte och så vidare.

Vad lägger du gärna pengar på?
– Jag är uppfostrad i en jordnära miljö, i en liten håla i Flen. Min mamma har aldrig varit ytlig utan tycker att man duger som man är. Jag är inte bortskämd med prylar och bling bling. Jag lägger väldigt lite pengar på kläder och är inte en kvinna som får ett rus av att köpa ett par nya stövlar eller blir lycklig över en ny handväska. Men upplevelser får gärna kosta! Jag unnar mig bra boende på hotell då jag reser och god mat på fina restauranger, eller härliga spabehandlingar.

Vilken fördom eller förutfattad mening om dig stämmer?
– Att jag är en stenhård tränare. Jag är tuff, det är korrekt. Men jag utgår alltid ifrån kundens egna förutsättningar.

Missa inte Sabinas blogg!


Av Charlotta Flinkenberg Foto Gaahlin Photography

2 kommentarer
  1. Jag blir imponerad av dig , har ju varit med på en av dina helger i Nyköping , jättekul . Men jag har alltid bantat på ett eller annat sätt sedan jag var 14 och är nu 53. Jag tycker att jag kan hur man ska ät och trän , men inte ?

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras