13 tecken på att du är en dålig kock

 

Tycker du själv att du är grym på matlagning? Really – så varför äter sällan dina gäster upp det du lagat? Dags att rannsaka dig själv… Här kommer några sublima signaler på att du inte är någon höjdare i köket. Men samtidigt tips på hur du kan förbättra dina kockegenskaper!

1. Dina köksknivar hemma har inte slipats sedan Marc Jacobs ”Stam Bag” var den hetaste it-väskan alla suktade efter. Slöa knivar i kombination med en dålig teknik att använda dem avslöjar de flesta amatörkockar. Att kunna hantera knivar är en så pass grundläggande och viktig del i matlagning, det går liksom inte att snabbspola.
Tips! Kunskap är din bästa vän här. Spana in denna guide till att börja med, så att du åtminstone känner igen de olika sortens knivar. Du kan även läsa denna guide eller titta när Tommy Myllmäki tipsar om nödvändiga knivar.

2. Du har inte riktigt koll på skillnaden mellan smör och margarin. Din mamma använde margarin i matlagningen på 80-talet och det funkade alldeles utmärkt, så varför skulle inte du kunna fortsätta med det? De flesta kunniga kockar skyr margarin som pesten och kallar det för ”den mest onödiga produkten i köket”. Smör är en rakt igenom naturlig produkt som lyfter de flesta smakerna i matlagning, medan margarin framställs genom (ofta) dåliga oljor som genomgår en massa processer för att bli till margarin. Argumentet att lättmargarin innehåller färre kalorier (och är billigare än smör) är inget som hjälper dina matlagnings-skills, då är det bättre att du använder mindre av den riktiga råvaran istället, alltså smör. Dessutom innehåller margarin transfetter vilket är dåligt för hälsan.
Tips! Byt ut margarinet mot smör helt enkelt och läs på om vad de olika sakerna innehåller.

3. Du saltar inte tillräckligt. Att missa att salta maten är mycket vanligare än folk tror. Ingen rätt i världen smakar gott om den är för dåligt saltad. Självklart bör man inte döda maten med för mycket salt heller, men det allra vanligaste misstaget är att undermåliga kockar är alldeles för försiktiga med sältan.

4. Du har jättelånga och snygga akrylnaglar. För det första är detta dåligt ur hygienisk aspekt, eftersom det lätt fastnar baciller på ställen under naglarna som kan hamna i maten. För det andra är det svårt att få till finliret i matlagning när du hackar, dekorerar och fixar, då naglarna är i vägen.
Tips! Med lite träning kan du få till matlagningen hyfsat okej ändå genom att bära tunna plasthandskar. Men det varmaste rådet är nog ändå att klippa ner längden på naglarna.

 

5. Dina köksredskap består av teflonstekpannor och plastredskap. Teflonpannorna kan verka smidiga och lätta att rengöra med mera, eftersom saker inte fastnar lika enkelt. Och du behöver inte så mycket fett. Men. Teflon kan avge giftiga (även misstänkt cancerogena) partiklar och gaser vid höga temperaturer och dessutom repar man lätt pannan varpå den måste slängas vilket är miljöovänligt. När du har teflonpannor rekommenderas att övriga köksredskap ska vara av plast för att inte förstöra pannorna. Och då för du in ännu mer gifter i ditt hem och i maten. Gamla köksredskap av aluminium är inte heller bra, eftersom denna metall också kan vara skadlig.
Tips! Byt ut teflonstekpannan mot en gjutjärnspanna. Den blir dessutom bättre med åren om du tar väl hand om den. Köksredskapen bör generellt vara tillverkade av material som glas, keramik, titan, gjutjärn, rostfritt stål, bamby, trä och naturlig lera.

6. Du kör en och samma ingrediens som ditt ”säkra kort”, no matter what. Någon gång har du sett i ett matlagningsprogram hur gott det kan bli med tryffel, koriander, bacon, den röda starka såsen sriracha (populär i hipster-kretsar) i rätter. Men en ingrediens räddar inte en i övrigt dåligt tillagad rätt. Antingen använder du för lite eller för mycket av denna ingrediens, eftersom du saknar förmågan att känna av balanserade smaker och harmonier i en maträtt.
Tips! Låt någon som är känd för att vara ärlig (och som kan en del om matlagning, förslagsvis jobbar på restaurang eller liknande, eller äter mycket ute pga representation osv) ge ett konstruktivt utlåtande om din ”paradrätt”. Ta åt dig av feedbacken och gå vidare.

7. När du handlar mat, saknar du ett mål. Du strosar runt lite planlöst, fyller korgen eller vagnen med sådant ”som verkar bra”, utan att egentligen veta vad du sysslar med. Du har heller inte koll på vad som redan finns hemma och vad du behöver komplettera med. När vagnen är full lämnar du affären.
Tips! Förbered handlandet på hemmaplan. Gör ett matschema för några dagar framåt, googla spännande och roliga recept och kolla vilka inköpslistor som behövs. SEDAN drar du och handlar!

8. Du måste googla även de enklaste recept, som omelett, eller kolla på baksidan av rispaketet hur det ska tillagas. Att freestyla i köket är inte riktigt din grej, du följer (omoderna) recept till punkt och pricka och skulle aldrig våga avvika från det som står.
Tips! Inom matlagning är det tillåtet att experimentera, det handlar mest om att smaka sig fram och känna efter, något du lär dig med tiden. Men är du obekväm i den spontana rollen kanske du ska satsa på bakning istället? Där handlar det mer om kemi och att exakt följa det som står, för annars rasar grejerna ihop/jäser inte/får märklig konsistens osv.

 

9. Ditt kök är lite för välstädat och köksmaskinerna aldrig använda. Detta vittnar om att det är för lite action i detta rum helt enkelt. Kanske för att du ofta äter ute, köper hem takeaway eller slänger in färdigrätter i micron. Om du knappt vet hur du ska använda ugnens funktioner eller inte har tagit bort skyddsplasten från mixern, eller inte orkat läsa bruksanvisningen till din Kitchen Aid (som du fått i bröllopspresent), då är du troligtvis oduglig som kock.
Tips! Börja med att lära dig använda spisen och ugnen, istället för att låta micron stå för all matlagning.

10. Du fegar ur med kryddningen. Att missa kryddor är som att glömma accessoarer som smycken, skor, väskor mm till en perfekt outfit och tro att den blir fulländad enbart genom plagget ifråga. Du behöver tillsätta sting, karaktär, djup, sötma, sälta, syra, hetta och annat till dina maträtter för att göra dem mer levande. Ofta handlar kryddfegheten om okunskap. Står det en burk Aromat eller Grillkrydda som enda smakhöjare i ditt skafferi är du avslöjad som kass kock, sorry.
Tips! Använd färska örter och leta inte alltid efter komprimerade ”färdigblandningar” till kryddmixar eller buljonger, som innehåller tillsatser som glutamat och annat. Pröva dig fram och läs på! Du har en helt ny matupplevelse framför dig. Chili, gräslök, senapspulver, rosmarin, salvia, kanel, timjan, basilika (finns massor av olika sorter här!), dragon, citron, vitlök i olika konstellationer – våga testa dig fram!

11. Det finns få eller inga grönsaker i ditt kylskåp. Nej, majs på burk räknas inte. Det gör inte de frysta ärtorna heller. Fräscha, färska grönsaker är en viktig del i nästan all matlagning, även då du inte är vegetarian.
Tips! Bege dig till närmaste grönsakshandlare bums. Eller ta yttervarvet då du är på Ica/Coop nästa gång! Det är nämligen där du ofta hittar de fräscha råvarorna, medan alla halvfabrikat och konserver och skit med lång hållbarhetstid står i mitten (så är det i de flesta butiker).

12. När du steker kött gör du det alltid well done. Alltid. Du har fått för dig att det är godast och tycker det är lite ”läskigt” när köttet är rosa inuti. Å andra sidan vet du inte riktigt hur du ska göra för att åstadkomma medium-well eller rare för du äger ingen kött-termometer eller har koll på vilken hetta du ska ha på spisen/grillen.
Tips! Köp en stektermometer/grilltermometer.

13. Du använder halvfabrikat. Eller helfabrikat. Det finns ett skäl till att du åker ut direkt i ”Sveriges Mästerkock” redan i kvalet om du inte kan göra egen pasta utan köper färdig. Men de vanligare varianterna av halvfabrikat i klen matlagning är att använda färdig tomatsås, buljongtärningar, smaksatta röror (typ Crème Bonjour), torkade kryddmixar, fryst Chicken Tikka Masala, pressad citron på flaska, vitlökskräm på tub, bearnaisesås eller rödvinssås på burk, currysåser du köper i påsmix, O’hoj chokladsås, osv.
Tips! Börja med att lära dig att tillaga EN rätt, eller sås helt från scratch. Om du någon gång har smakat en tomatsås från solmogna tomater som fått stå och puttra på spisen en hel eftermiddag på svag värme, så kommer du att förstå smakskillnaden och aldrig mer vilja äta något av sämre kvalitet igen. Sedan går du vidare till att lära dig att slå en egen bearnaisesås osv.

Av Charlotta Flinkenberg Källor Kurera, Livingggreen, Miljöutveckling.se, Livsmedelsverket, Mitt Kök/Expressen Foto iStock

Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras