Visst är det kul att unna sig en märkesväska eller ett par lyxiga Louboutins emellanåt. Men om du bockar av fler än åtta av nedanstående punkter…? Herregud, då är det dags för designer-detox!
- Om du har en kappa eller jacka som INTE är av ett känt eller dyrt märke (helst både känt och dyrt), så skäms du för att hänga den över en stolskant så att fodret syns och alltså även lappen som avslöjar var plagget kommer ifrån. Du viker hellre snabbt och diskret ytterplagget så att utsidan syns.
- När tjuvar hade stulit en traktor med skopa och brakat in i Chanel-butiken i Stockholm, så sneglade alla misstänksamt på dig på jobbet dagen efter.
- Senast du fick lönehöjning eller en oväntad större summa som överraskade dig positivt så promenerade du raka vägen till Louis Vuitton-butiken.
- För dig är själva märkets status viktigare än kvalitet och hantverksskicklighet i sig. Du skulle exempelvis aldrig lägga tiotusentals kronor på en lyxig designerväska om inte pöbeln FÖRSTOD hur dyr den var. Nä, loggan måste synas. Det behöver inte skrika logotyp över väskan/plagget/skorna, men ett litet Chanel– eller YSL-märke har aldrig skadat någon! Namn/logobytet som YSL gjorde till Saint Laurent för några år sedan vägrar du (och många andra) att erkänna. Det heter ju YSL, punkt! Dyra, men relativt okända märken som The Row eller Ralph & Russo rynkar du på näsan åt och skyller på sämre andrahandsvärde (utan att kolla upp att det faktiskt är så).
- Du följer @upcloseandstylish på instagram och både förundras över hennes outsinliga lyxgarderob, samt blir förbannad över att du inte har råd med samma custommade-beställningar av Louboutins och Hermès-väskor.
- Du kan utan att blinka välja bort bekvämligheter som större lägenhet/bekvämare boende, nyare bil, dyrare resa (eller resor överhuvudtaget) och flotta restaurangbesök till förmån för märkesprylar inom mode.
- Du är stammis på den lokala lyx-secondhand-butiken i stan där du bor. Där lämnar du in dina märkesprylar som du inte längre använder. Men du får aldrig några pengar när de säljs, eftersom butiken alltid (utan särskilt stor ansträngning) prackar på dig en ny märkesväska eller designerkappa från deras utbud.
- Det har hänt att du har levt på nudlar och det som ditt befintliga skafferi och kylskåp har att erbjuda, så länge som tre veckor i sträck, för att du köpt ett par Jimmy Choo-sandaletter för 7500 kr.
- För att legitimera din lyxmärkesshopping slänger du dig med catchy floskelcitat som ”Life is short – buy the shoes”. Eller ”I swear on my Chanel”, eller ”Because I’m worth it”.
- Om det börjar brinna hemma kastar du dig över din väsk- och skosamling för att rädda den. Det är i princip det enda av värde som existerar i ditt hem.
- Du har signat upp dig på en rad högst tvivelaktiga lånehajs-lösningar av karaktären ”sms:a-låna” för att kunna köpa en Chanel Boy Bag limited edition för 43.500 kr. Ditt argument för att göra denna dyra investering (utan att ha råd med investeringen) är: ”Men de säljs för jättedyra pengar på Christie’s och Vestiaire! Så jag kommer att TJÄNA pengar på den en vacker dag”. Inte helt korrekt, för räntorna av dina ofördelaktiga lån kommer att innebära att din väska har kostat dig det tredubbla innan du betalat av den och SÅ mycket kommer du inte att få på andrahandsmarknaden. Ja, om du inte väntar med att sälja den förrän om 145 år.
- Du hade inte råd med en Louis Vuitton-väska så du köpte ett mobilfodral istället. Och stoltheten över att visa upp ditt mobilfodral i tid och otid har inneburit att du numera tar alla dina selfies framför en spegel så att folk på sociala medier liksom inte ska missa det faktum att du håller i fodralet.
- It-väskor är din drog, ditt lösviktsgodis, din napp. Härom månaden var du helt besatt av Guccis ’Dionysos bag’ som du tycker är HELT oumbärlig. Låt oss påminna dig om att du tyckte så om Célines Luggage Bag för fyra år sedan och den har du lite svårt att motivera i nuläget, eller hur?
- Det enda du möjligtvis skulle kunna tänka dig att lägga löjligt mycket pengar på, förutom märkesväskor och designerskor, är en popkonst-tavla med Chanel-loggan, signerad Clara Hallencreutz.
- Ärligt talat tycker du inte att Christian Louboutins skor är särskilt välgjorda eller sköna, passformen passar inte din fot överhuvudtaget. Men det skulle du aldrig erkänna högt – röda sulor är alltid röda sulor!
- När märkesmeckat Nathalie Schuterman har sin mytomspunna 70%-rea så tar du ledigt från jobbet, kokar kaffe och tar med i termos, klär dig väderanpassat och tar plats först i kön cirka fyra timmar innan butiken öppnar. Du tycker inte det är konstigare än när du tältade för att köpa Backstreet Boys-biljetter i slutet på 90-talet.
- Du deltar parallellt just nu i fler än två bettings/auktioner/budgivningar online på exklusiva modeplagg eller accessoarer med kända märken.
- Du har vid fler än fem tillfällen köpt designerskor som är i fel storlek och tänkt ”äsch, så farligt är det inte!”, bara för att de var på utförsäljning.
- Märkesfixeringen har letat sig in även i din sminkväska och du har svårt att motivera en kostnad om drygt 300 kronor för ett läppstift om det inte står Christian Dior, Tom Ford eller Chanel på hylsan.
- Du ler hånfullt åt kvinnor som bär Michael Kors-väskor och tänker inom dig: ”Lilla vän, tror du att det där märket är trendigt, really?”. Men själv gick du utan skam och lämnade in din vigselring på pantbanken för att kunna köpa en ny Marc by Marc Jacobs-väska varannan månad för några år sedan.
- Vänner som ska resa till storstäder inom kort har slutat att berätta det för dig, för du kommer alltid med en önskelista av karaktären: ”Åh schyssta, kan inte du springa in på Macy’s eller Selfridges och kolla om de har kvar ett par Chanel-espandrillos i stl 39 med loggorna på, pleeeease?!”.
- När du inte har råd att köpa märkesplagget ifråga, eller designerväskan/lyxskorna så blir du väldigt påhittig och kreativ. Du har redan googlat fram alternativa lösningar som att hyra designerväskor (Bag Borrow or Steal har du känt till ända sedan första ”Sex and the City”-filmen), eller att gå ihop med några väninnor som har samma storlek och köpa en märkesjacka tillsammans, som ni sedan får bära vissa månader vardera.
Av Charlotta Flinkenberg Foto All-About-Fashion
VÅRA UTVALDA SHOPPINGTIPS! (REKLAM)