Så kom jag i Beach 2014-form!

Beach 2014 Flinkenberg

Jag är redo för Beach 2014! Så kände jag inte för ett år sedan, då jag prövade bikinis inför sommaren 2013. Jag var inte direkt tjock, men åratal av stillasittande jobb framför datorn i kombination med fel kost hade gjort mig degig och ur form. Hela artikeln om min träningsresa kan ni läsa om i CHIC som finns ute i butik nu, men här kommer en kortfattad information om hur jag kom i form:

TRÄNING: Jag började träna Xtremefit för ungefär ett år sedan. När jag började orkade jag göra kanske fyra armhävningar och 15 situps. Jag hade hyfsad kondition eftersom jag hade sprungit en del tidigare, på löpband och utomhus. Så flåset var okej. Men jag hade noll i styrka, i princip obefintlig bålmuskulatur och säckig hållning. Jag ska i bloggen framöver ge tips på vilka övningar jag tycker har varit mest effektiva, men det är i korta drag jägarvila (typ squats), plankan och situps av mer avancerad karaktär som har byggt den kropp jag har nu. I kombination med tung konditionsträning och explosiva sidoövningar förstås. Jag har tränat 3 ggr i veckan, varken mer eller mindre. I perioder har det bara blivit två gånger per vecka och i slutet inför plåtningen till CHIC så körde jag 4 ggr i veckan. Men jag har försökt hålla mig till tre pass/vecka (varje pass är en timme långt). När jag inte har kunnat träna i gruppen så har jag sprungit samt kört övningar själv, hemma, på vanlig yogamatta. Jag har på slutet även testat annan typ av kompletterande träning som bikramyoga och poweryoga.

KOST: Sedan årsskiftet har jag gått ner cirka 8 kilo. Detta genom en kostredigering som gått ut på att käka i huvudsak proteinrika källor i kombination med grönsaker. Och hålla inne på mejeriprodukter och mjöl, socker, bröd, pasta. Jag har dock ätit ägg i stort sett hela tiden då jag verkligen älskar ägg. Och jag äter alla sorters kött, men valde bort just rött kött och fläsk inför plåtningen eftersom magen sväller av det, så då körde jag uteslutande fisk, fågel och skaldjur i några veckor. I vanliga fall äter jag dock kött. Och en jäkla massa grönsaker, både råa sådana men i grillad/kokt form: broccoli, sparris (jag äter sparris säkert tre-fyra ggr/vecka), majs, selleri, gurka, grönkål, bladspenat, mm. Är inte förtjust i frukt alls men gillar bär. Jag har i korta fasteperioder renat kroppen (vet att man egentligen inte renar den i medicinsk term på så kort tid men den mentala effekten har i alla fall varit så för mig) genom att dricka kallpressade juicer, från Juica samt Raw Clarity, vilka jag båda gillar och rekommenderar. Dessa korta fasteperioder har jag inte ätit någon annan fast föda och även stått över koffeinhaltiga drycker.

Kan även tillägga att jag inte alls levt särskilt strikt utan unnat mig godsaker både en och två och 40 ggr under detta år, men jag försöker finna balans (letar fortfarande efter den!) och en förnuftig ”vardagsnivå” som gör det möjligt att sväva ut under KONTROLLERADE former på helgerna. Och så har jag varit restriktiv med alkohol under mina mer träningsintensiva perioder. Det är svårt att hålla orken uppe konditions- och motivationsmässigt om man är bakfull och man häller i sig jäkligt mkt onödiga och tomma kalorier.

VILA: Det har varit extra viktigt med en god sömn under resan till bikinikroppen och vilan är lika viktig som träningen, men samtidigt ska man inte överdriva vila – kroppen mår bättre av att vara i rörelse än att vara i stillhet. Och trust me – vi sitter ofta still betydligt mer än vi rör på oss – så sammantaget får man nog den vila man behöver om man inte är extrem i sin träning. Jag har dock försökt lägga upp pass så att de inte hamnar dagar efter varandra och skulle det krocka ändå försöker jag fokusera på olika kroppsdelar. Det har funkat skitdåligt för mig exempelvis att träna axlar/armar två dagar på raken – helt värdelöst och jag får bara ont. Även viktigt med kvalitativ vila, alltså hellre några färre timmar fast bra sådana i sömnväg, med tyst och svalt sovrum – utan störningsmoment – plus i nyktert tillstånd. Alltså – inte ”vila” en söndag efter en rejäl brakmiddag med vin och massor av mat, för då är jag bara svintrött ändå när jag vaknar trots att jag sovit väldigt länge.

Att prioritera vilan innebär även att man måste välja bort många saker i det sociala livet. För att orka träna pallar man inte att gå på middagar två gånger per vecka, eller sitta uppe sent och glo på TV eller gå på events som börjar sent, eller slarva på annat vis.

Är det något mer ni undrar över? Tell me!

13 kommentarer
  1. Fantastiskt! Vilket jobb! Jag är sjukt imponerad och vad stolt du ska vara över dig själv! Du inspirerar verkligen. Har startat igång, främst denna vecka med att ta kontroll över maten och hittills går det och känns det bra.
    Jag har två barn, pojkar, 9 och snart 7 år. Funderar lite på hur du har gjort och resonerat med dina barn när och om du har ätit annat än resten av familjen. Vi försöker äta gemensam middag hemma varje dag. Än så länge funkar det tidsmässigt för oss och jag tycker det är en viktigt och trevlig stund då hela familjen är samlad. Jag vill ju gärna ge mina barn en sund och positiv syn på träning och kost, men det får inte gå till överdrift heller. Jag kan tycka att det är lite knepigt ibland. Har du lust att dela med dig kring hur du har hanterat det, eller har det bara funkat?

    1. Tack för dina ord, Karin! När det gäller maten och barnen förstår jag absolut hur du tänker och jag har varit VÄLDIGT försiktig med att låta barnen ta del av mina mer ”extrema” sidospår av testkaraktär, då jag exempelvis bara druckit grönsaksjuicer under kortare detoxperioder – då har jag gjort det lite i smyg så att de inte ska fatta. För oss är det inte så krångligt eftersom vi inte äter tillsammans med barnen förutom på helgerna. Vi har tre barn och de äter tillsammans på eftermiddagen/kvällen, och då sitter vi ibland även med vid bordet. Men de äter rätt tidigt och jag och min man tycker det är stressigt att äta med dom, de ska ju duscha, läsa läxor mm också innan sängdags och vi föredrar att käka när de sover istället, så vi kan andas ut och snacka lite också – så det blir alltid sena middagar för oss vuxna. På helgerna äter vi dock frukost tillsammans och även middagar. Barnen är nyfikna men reflekterar inte särskilt mycket eftersom jag äter protein och grönsaker och bara avstår från pastan, potatisen, riset eller pommes fritesen (som jag ibland äter av också fast väldigt lite). Hade jag bara ätit kvarg till middag hade de kanske reagerat men de bryr sig (i nuläget) inte så mycket om att jag äter knäckebröd med skinka till frukost medan de ibland äter rostade mackor med jordnötssmör. Träningen känner de till men där tycker jag inte det är något att hymla med, det är bra att de ser att man rör på sig som en naturlig del i vardagen. Barn idag tenderar att röra på sig betydligt mindre än de gjorde förr om åren, så vi försöker få dom att se fysiska aktiviteter som något roligt och positivt. /C

  2. Du ser fantastisk ut! Verkligen bra jobbat och vilken snygg transformering! Jag undrar lite över vikten? Har för mig att du ville ner till typ 56 kg eller nåt sånt. Hur har det gått med det? Eller väljer du att stanna där du är nu och känner dig nöjd? Det ska du vara med all rätt! Inget viktigt alls med vikten när man ser ut som du i kroppen! Tror du inspirerar många med dessa bilder. Ska själv köpa tidningen när jag kommer till Sverige nästa vecka!

    1. Hej Lena! Tack för pepp och fina ord! Jo, jag satte ju ett slutmål på 56 kilo. Mer realistiskt för mig är nog 58-59 kilo. Jag kämpar och kämpar och som minst vägde jag 61-62 kg, strax innan fotograferingen. Nu väger jag runt 63-64, pga lite slapphet kring både kost och träning de senaste veckorna. Mest kosten förstås, för träningen har jag hållit rätt bra disciplin på hela tiden. Jag skulle kunna stanna på 62 kilo och vara helt okej nöjd med det, jag har bra figur då jag väger 62 kilo och min kropp består ju också av en del muskler som väger mycket. Men det vore intressant att bli av med några kilon till, eftersom jag vet att jag skulle få mer definition och SYNLIGA muskler då, på armar, mage med mera. Och jag har lite att ta av fortfarande, det är inte så att jag är på svältnivå direkt… 56 kanske är för orimligt för mig att hålla i på sikt. Vi får se! /C

      1. Hej igen, Ja 56 kanske blir lite lite på dig, jag menar du är ju så otroligt fin i kroppen nu!! Samt att du har ju betydligt mer muskler nu som tar plats och väger. Jag ser det inte bara på magen utan dina ben!! OMG alltså!!! You go girl! Kul att ha följt dig på din vikt/tränings resa!

  3. Hej! Tack för en kanonblogg! Du inspirerar galet mycket! Jag har tränat olika gymklasser 3-4ggr i veckan sedan februari och börjar skönja lite resultat. Min akilleshäl är också att jag har svårt att inte äta extrema mängder, framförallt på helgen. Jag tycker att du har väldigt snygga synliga muskler och undrar om du tagit något kosttillskott för att bygga upp dem? Jag har hört att man får i sig tillräckligt med proteiner genom kosten (jag äter alltid kött, fisk eller kyckling till lunch och middag) men ser ändå hur de flesta träningsbloggar förordar diverse proteintillskott. Jag ställer mig dock lite skeptisk till vetenskapen bakom det. Hur resonerar du? Om du byggt din kropp genom träning och vanlig kost ser jag ingen anledning till att jag skulle försöka mig på en massa dyra tillskott. Stor kram!

    1. Hej Lovisa! Vad härligt att höra att jag inspirerar, jag glömmer faktiskt bort ibland att det är folk som läser min blogg! Och att den påverkar folk… =) Tack snälla för komplimangerna! Nej, jag har faktiskt inte tagit några kosttillskott alls. Jag har fått massor skickade till mig som olika företag vill att jag ska testa. Det är inte så att jag har något emot det generellt, absolut inte. Jag har bara inte kommit mig för att testa det än, that’s all. Jag har – precis som du – sett att nästan alla som är hardcore-träningsfreaks kör mkt tillskott. Det kan säkert fylla en funktion förutsatt att man väljer rätt produkter som inte innehåller en massa konstiga tillsatser. Men om du äter så pass mkt protein som du nämner (påminner en del om mina matvanor också) tror jag faktiskt inte du behöver det tillskottet. En försiktig gissning är att de som tränar mkt med vikter på gym brukar använda kosttillskott och då är det även noga med hur tidpunkterna ser ut, alltså när man tar dessa proteinshakes mm, för att musklerna ska ta tillvara på dom på bästa vis. Jag tror att dessa tillskott kan fungera som ersättning för vissa mål/mellanmål om man är stressad och inte hinner få i sig protein på annat sätt, eller om man är på resande fot och inte kan ta med sig egen mat/laga maten själv och inte litar på utbudet som finns tillhanda. Det är min gissning iallafall. Men generellt tycker jag inte att tillskotten behövs. Visst, de kan säkert vara bra om du vill bli rådeffad, men då gäller ju ett striktare schema överlag. Jag har inga superdefinierade muskler utan fortfarande en del ”hull” ovanpå, varpå de inte syns lika tydligt. Men jag ÄR stark därunder och jag har absolut inte behövt bygga den styrkan med annat än okej käk och regelbunden träning. Lycka till med dina mål! Stor kram tillbaks

  4. Verkligen bra jobbat, och som du säger så är det ju viktigare att hitta en balans som fungerar istället för att känna press på att uppnå för orealistiska mål. Och inte för att vara sån, men reagerade på att man ser en konstig skugga under bysten på efter-bilden som inte riktigt passar in, vet inte om bilden är retuscherad något men det såg isåfall inte proffsigt gjort ut 🙂 eller så råkade det bara bli så i fotograferingen? 🙂

    1. Hej Susanne, tack för dina ord! Jo, jag ser ju nu också att det är mörkare färg på behån strax under/vid bysten, jag vet faktiskt inte om det är så bara här på skärmen och att ljuset föll lite knasigt i studion. Men nej, bilden är inte retuscherad på det viset alls! Den enda retusch som har gjorts är att jag tillät att göra huden mer jämnt solbränd/brun i hudtonen – eftersom jag hade smort in mig rejält med brun-utan-sol innan och det inte riktigt hade blivit helt jämnt/lyckat, och det var en del blekare partier lite här och där som vi helt enkelt jämnade ut. Men inget annat ”fusk”! Haha… =) /C

  5. Vill veta mer om jägarvila – hur ofta och länge? Likadant med plankan. Hur gör du dessa avancerade situps? Är det med boll?

  6. I just want to tell you that I am just new to blogs and truly loved this web blog. Probably I’m going to bookmark your blog . You certainly have amazing article content. Many thanks for sharing with us your web-site.

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras