Mellanmål eller sällanmål?

Såg en av era kommentarer här hastigt på morgonen som frågade hur jag hanterar hungern då jag bara äter 3 mål per dag. Till att börja med kan jag säga att det HÄNDER att jag äter mellanmål, absolut. Men om jag vill dra ner på småätandet och få ett LUGN gällande kostintaget så funkar det för MIG absolut bäst att bara fokusera på frukost, lunch och middag. Risken är annars att inte kontrollerar snaskandet mellan måltiderna och de där ”små” sakerna jag stoppar i munnen tenderar att vara väldigt kaloririka.

Det här snacket om att man ska hålla blodsockernivån intakt mm, det kanske funkar för vissa – MEN jag har läst på och man ska gå bra mycket längre än några timmar utan mat för att det ska ge någon egentlig negativ påverkan, vi talar om flera dagar.

Jag vill inte predika för hur DU ska lägga upp din kost, jag är varken dietist eller PT. Men JAG funkar bättre utan att stoppa saker i munnen i tid och otid. Det är liksom det jag försöker komma ifrån. Man får helt enkelt ta till sig mina tips på egen risk!

Så, detta med hungern då – precis som någon annan av er svarade i kommentarerna (älskar att ha experter som läsare!), så handlar det om hur MYCKET du äter. Äter du lite fil och en macka till frukost förstår jag att du blir aphungrig innan lunch. Samma sak om din lunch är en sallad utan kolhydrater mm. I mitt fall handlar det om att inte slarva med balansen i de olika målen och precis som någon annan skrev så är det EXTRA viktigt till frukost. Även lunch, men viktigast till frukost. Justera proteinnivån, är ett annat tips. Äter du ett ägg till frukost kanske du ska dubbla det till 2 ägg? Osv. Jag äter numera nästan alltid tonfisk eller makrill till frukost också. Och potatis eller matvete i kombo m protein som kyckling eller fisk till lunch. Sen händer det att jag skiter i kolhydrater till middag, för att jag bombar på med grönsaker till det målet istället.

Och glöm inte vätskeintaget, för sabbar du det är det inte så konstigt att du går och är småkurrig i magen. Det är inte farligt för övrigt att vara lite hungrig, man bör dessutom lära sig att skilja på sug och riktig hunger. Jag har exempelvis problem med detta. Är ju sällan vrålhungrig, däremot uttråkad, ledsen, trött mm – och då är jag extra sugen på något fett eller sött. Helst fett OCH sött…

2 kommentarer
  1. Jag äter bara mellis dom dagarna jag skall träna direkt efter jobbet o det är inte för att jag är hungrig utan för att orka träna för att det blir dom dagarna för långt mellan lunch o middag för mig… Jag håller med helt o fullt att snaskandet blir lättare om man skall äta en massa mellis.. det är därför jag ballar ur mer eller mindre varje helg, för dom dagarna inte blir som vardagarna, men frukost kl 9, lunch kl 12 o middag kl 18..

    1. Samma här, de dagar jag tränar efter jobbet blir det något litet mellis. Det här med mellis har ju sina nackdelar även för tänderna. Våra tandläkare vill ju att vi vilar från snaskande, oavsett om det gäller frukt, macka el dyl. Nä, vi är inte gjorda för att hålla blodsockerkurvan konstant, det är ett modernt påhitt som förmodligen har kommit samtidigt som skräpmaten aka McD, BurgK etc.

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras