Så blir du framgångsrik influencer

Vill du tjäna pengar på din hobby? Brukar folk be dig om råd gällande sociala medier, eftersom du är i framkant där? Gillar du att synas och höras i betydligt mer utsträckning än många andra du känner? Har du en (inte så liten) dos av bekräftelsebehov? Svarar du ja på minst tre av dessa fyra frågor betyder inte detta att du per automatik kvalar in som influencer, men det gör att du kan du läsa vidare:

Checklista – har du vad som krävs?

TALANG/EGENSKAPER/PERSONLIGHET. Nu ska vi inte förhäva oss här. Talang inom influencervärlden är inte samma sak som i den verkliga världen. Väldigt få influencers räddar nämligen liv, som exempelvis sjukvårdspersonal gör, för att ta ett rätt frankt exempel. Men bockar du av något av följande så är du med i matchen!
• Du är ovanligt snygg. (Exempel: 96% av alla framgångsrika influencers). Just ja, är du smal kan du ha en chans också. Allra bäst är förstås kombon ovanligt snygg OCH smal. (Don’t shoot the messenger, jag berättar bara hur den här världen fungerar, jag har inte skapat den – det har alla följare gjort).
• Du är ovanligt rolig. (Exempel: Fat Jewish, Celeste Barber).
• Du skriver bra – och kortfattat, bör tilläggas. Här faller nästan alla bort. Lättare att skriva långt än kort, kolla bara detta inlägg. Jag är med andra ord hopplös. Detta inlägg är längre än ett DN-reportage, vilket inte är en komplimang i bloggsammanhang.
• Du tar ovanligt bra bilder (innan du svarar ”ja!” på den frågan, är du helt sanningsenlig? Kolla exempelvis @kenzas konto på instagram, är dina bilder lika fina?)
• Du har varit med på TV. Eller känner någon som är med på TV (Jenny Strömstedts KATT har konto på instagram och fick över 10K nya följare genom en shoutout då David Hellenius nämnde kattens instakonto i sin talkshow, just saying… True story, hon har berättat det för mig!). Du kan även vara ihop med någon som är på TV.
• Du är ovanligt bra på något. Förslagvis något som kan rendera viss nyfikenhet och stor publik. Snooker är därför inte helt optimalt, eller att du är grym på att läsa braille. Men tänk saker som matlagning, styling, att sminka sig, att fixa coola frisyrer, att tillverka slime med hjälp av prylar du redan har hemma (nej, jag skämtar inte), att provocera, att engagera, att tävla i dressyr, att bygga pepparkakshus (klar like-raket på den nischen! Även om säsongen är lite kort, så du bör vara vass på andra bakverk också), att åka snowboard, att klämma pormaskar och samtidigt filma det (viral raket det med, lite osäkert hur mycket sponsorer du får på det bara).

Jenny Strömstedts katt fick över 10K följare på instagram genom en shoutout

TECH-KOLL. Om du knappt begriper vad detta innebär gissar jag att du inte har koll. Alltså, koll på tekniken. Det är förvisso ingen katastrof, för det går att lära sig, oavsett hur gammal du är. Dock en liiiten fördel om du är yngre, för då har du tillbringat hela ditt liv online, till skillnad från oss 70-talister som köpte vår första mobiltelefon när vi var 23, typ. Men du kan inte börja en bana som influencer och inte kunna något om algoritmer, publiceringsverktyg, olika plattformar, hur man beskär bilder, hur man använder olika appar för att klippa videosnuttar (eller redigera dem), Facebook-pixel, business manager osv. Om allt detta låter som rena rama koreanskan för dig, får du snällt plugga på. Det mesta går idag att lära sig via YouTube, av någon annan influencer… Det finns en övertro på innehållet gällande influencer-yrket. Alltså att många tror att bara för att de har så bra bilder, texter, innehåll och filmer, så kommer alla att upptäcka dem och den organiska spridningen och virala succén är ett faktum. Så funkade det för kanske tio år sedan. Därefter har Google och Facebook gjort allt de kan för att krångla till att synas (om man inte betalar för att synas). Du behöver ha koll på tech-biten. Också. Främst distributionen av ditt innehåll, alltså VAR du postar det, hur, när och varför. En hel vetenskap detta, så kom inte med fördomar om att influenceryrket är rena dravlet, försök själv får du se hur ”enkelt” det är!

IMAGE. För att sticka ut i den gräsligt tuffa konkurrensen krävs det att du har en personlighet som folk kommer ihåg. Om du inte föddes med en brutalt cool image har du nu chansen att ändra på det! Byt namn – eller skaffa åtminstone ett edgy nickname (blir dock svårt att byta tillbaka sen om du blir stor eftersom alla kommer att förknippa dig med smeknamnet), färga håret, ljug om din bakgrund (eller överdriv lite, alternativt utelämna vissa detaljer som inte hjälper dig direkt). Om du inte vill vara tuff eller cool utan bara tycker det känns fånigt, då är DET din image. Tänk på Mandelmanns! Känner du att du har fler svagheter än styrkor, då är kanske DET din image? Att våga blotta sina mindre perfekta sidor är ett strategiskt sätt att nå stor publik, se bara på Therese Lindgren och Viktor Frisk! Ledordet här är att inte HYMLA om din image. Lite hand i hand med värderingar. Vilka signaler vill du skicka ut?

Kanske är just din svaghet din främsta tillgång?

HÖG AMBITIONSNIVÅ. Influencers beskylls ofta för att vara lata, sova till 11 på dagarna, springa på pressvisningar med heliumfyllda folieballonger och fördriva dagarna med att testa fram nya contouring-tekniker. Och det stämmer i ärlighetens namn också in på rätt många. Men de som lyckas jobbar flitigt, väldigt många timmar på dygnet, med att sköta sina sociala medier. Ambitionsnivån är ofta att ”slå internationellt” och även om det är kraftig skämskudde-flagg på lokala influencers som skriver på (ganska dålig) engelska från dag ett till sin publik (som till 100% består av svenskar, alla 50 stycken), så lyckas faktiskt vissa att nå spridning utomlands med den ambitionsnivån. Framgångsrika influencers blir inte det av en slump, de har noga tänkt ut en strategi för att nå dit och de har tydligt uppsatta mål. Det måste du också ha.

SJÄLVUPPTAGENHET. En egenskap vissa är obekväma med att tillskriva sig. Men låt oss lägga korten på bordet här: vi som arbetar som influencers gillar att stå i centrum, att bli bekräftade, att prata om oss själva, att lägga upp bilder på vad vi äter till lunch, eller att vi gått till gymmet, eller att vi presterat något bra. Även när vi har presterat dåligt vill vi gärna ha fokus och uppmärksamhet, då får gärna våra läsare peppa oss och stötta oss. Om du fortfarande tvekar – kolla i din mobils kamerarulle. Om fler än två tredjedelar av alla bilder där är på dig, well… där har du svaret.

FLEXIBILITET. Riktigt framgångsrika influencers har förstått vitsen av att kunna hoppa mellan olika stolar och detta snabbt. Om du exempelvis tidigare har dragit in majoriteten av dina samarbeten på din blogg, men får nys om att ”rörligt är det nya svarta”, då lär du dig helt enkelt rörligt. Kanske inte så pass att du skolar om dig till Youtuber, men du blir så pass bra på videosnuttar att du kan kapitalisera på dem i dina övriga kanaler. Här kommer även den något känsliga integritet-frågan in. För hur gärna du än vill framstå som en person som handplockar dina samarbetspartners, så står du gärna snällt med mössan i hand om någon okreddig annonsör erbjuder tillräckligt mycket pengar för att du ska promota företagets överdrivet sockrade powerbars, eller lågpriskläder med kackig passform. Influencervärlden handlar även ofta om snabbhet, det är beslut som ska tas fort och inlägg, eller stories, eller event som ska planeras, genomföras, postas och uppföljas – på mycket kort tid. Är du inte flexibel här går uppdraget till någon annan.

Om fler än två tredjedelar av alla bilder i din mobil är på dig, well…

UTHÅLLIGHET. Om du inte bockar av samtliga punkter under första rubriken ”TALANG” är det inte så troligt att du blir framgångsrik över en natt. Nä, det är nöta, nöta, nöta som gäller. Många är bra influencers – i en månad. Sedan tröttnar de. Inläggen blir färre och färre, bilderna sämre och sämre. Du svarar inte längre på läsarkommentarer och du har helt enkelt tappat flåset/motivationen. Att vara influencer är ingen sprintgren, det är ett maraton. Här premieras uthållighet. Regelbunden, monoton uthållighet. Inga avvikelser. Om du inte matar dina följare med regelbundna inlägg kommer de till slut inte tillbaka. Jag minns när jag träffade Angelica Blick då vi plåtade henne för CHIC, det var säkert 7-8 år sedan. På den tiden tror jag inte ens att ordet ”influencer” var uppfunnet, utan hon var rätt och slätt ”bloggare”. Hennes blogg var redan då stor, även om hon klassades mer som ett ”nytt stjärnskott”. Hon var väldigt seriös när hon pratade om sitt bloggande och hur metodiskt hon tog sina bilder och jag minns att jag nästan tyckte hon tog hela den där grejen på lite väl stort allvar. Herregud, en blogg liksom. Idag har Angelica 1,2 miljoner följare på instagram och 2 personer anställda enbart för att ta hennes bilder. Och by the way, hon svarar fortfarande på ALLA läsarkommentarer i sin blogg.

Så – om du inte blivit avskräckt av ovanstående läsning är det bara att köra, lycka till!

Foto iStock

 

 

 

5 kommentarer
    1. Well, det är många punkter att bocka av… Men finns ju tack och lov annat i livet att fokusera på 😉

      1. Verkligen, men lite kul var inlägget!! Min 18åriga dotter tror ju att det bara är att.. så kan man tjäna pengar på det, finns ju massor som gör det.. Jo, några finns det ju o det handlar om hårt arbete o en del kontakter o en del tur kan jag tro.. 🙂

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras