Så blir du framgångsrik entreprenör

Så, du vill bli entreprenör? Egenföretagare? Skriva ”VD” på visitkortet? Run your own business? Det finns massor av fina utbildningar och skolor för att bli just detta, i TEORIN. Vilket krasst sett ändå inte hjälper dig ett dugg. Vad du behöver är en reality check för att se om du kommer att palla detta i praktiken. Det här är vad som krävs för att du ska klara av att säga upp dig från en trygg och fast tjänst och hoppa ut mot det okända:

Mod, uthållighet, snabbhet och flexibilitet. Väldigt få människor har alla dessa egenskaper. Rannsaka dig själv. Kan du bocka av alla dessa karaktärsdrag? Du behöver däremot inte alls någon praktisk erfarenhet av egenföretagarlivet. Tänk efter: inom vilka områden har ditt mod visat sig tidigare? Hur uthållig är du, försöker du igen och igen och igen? Hur fungerar du när det gäller träning, exempelvis? Hoppar du på roliga aktiviteter för att sedan ge upp så fort minsta motgång dyker upp, eller du blir för bekväm? Hur spontan och snabb är du på en skala? Tackar du ja till inbjudningar, eller vill du kolla 75 detaljer först? Är du ängslig och försiktig av dig när du ska visa vad du kan eller säger du det med fast stämma?

Ta in hjälp. Om du inte bockar av alla punkter ovan så kan du behöva en sidekick, en partner som kompletterar dig.

Ha en målbild. Och våga ändra den på vägen. ”Vad” och ”Hur”, samt ”Till vem” samt ”Hur lång tid” är bra ord att ha med när du gör din personliga affärsplan. Folk får ibland ont i magen över såna här affärsfloskler som målbild och affärsplaner, men håll det enkelt. Det är inte särskilt svårt. Alltså: Vad är det du vill göra? Hur ska du genomföra detta? Vem riktar du dig till? (här kan både målgrupp och B2B vara aktuellt, alltså om du riktar dig till företag – och vilka är dessa i så fall). Vad är målet? Konkretisera detta. Alltså: hur mycket ska du omsätta/sälja mm – samt hur lång tid ska detta ta? Man kan justera allt eftersom. Det här kan låta som väldigt basala grejer men förvånansvärt många har inte koll på detta…

Lär dig att ta motgångar. Och ta inte allt så personligt. En entreprenörs vardag går ut på att få nobben. Igen. Och igen. Och igen. Det kräver en stark självkänsla för att inte låta sig nedslås av det. Och ett gott humör. Och en aldrig sinande tro på sin egen produkt. Plötsligt så får du napp. Men sällan på första försöket. Här kommer även egenskapen uthållighet in.

Var prestigelös – och inte rädd för att kavla upp ärmarna. Om inte annat för att du förmodligen har för lite pengar i början av din business, som egenföretagare. Det finns inte ekonomi till att anställa mellanhänder som packar upp kartonger, ringer jobbiga samtal, fixar säljpresentationer och sitter till halv tre på nätterna med produktutveckling då resten av familjen sover. Väldigt få entreprenörer börjar med att låna hem en Bentley över helgen, á la Isabella Löwengrip.

Anpassa dig efter omgivningen och inte tvärtom. Om målgruppen eller marknaden inte verkar vilja ha din produkt eller dina tjänster i nuvarande skick efter väldigt många försök, så kanske du behöver bli mer lyhörd. Finns det något du kan justera? Kan du ändra på idén, utan att grundkonceptet går förlorat? Var inte så stolt och tjurig. Även duktiga entreprenörer har fel ibland. Eller rättare sagt, de har fel ofta.

Missa inte marknadsföringen. PR är inte allt men nästan, faktiskt. Det finns rätt medelmåttiga tjänster och produkter som fått stor genomslagskraft just för att de hamnat i strålkastarljuset vid rätt tillfälle. Se till att synas, lägg pengar på Facebook-annonsering (kostar inte så otroligt mycket men är rätt träffsäkert eftersom du kan nischa din målgrupp väldigt specifikt). Glöm inte heller att lägga väldigt mkt krut på en snygg och funktionell hemsida, oavsett vilken produkt/tjänst du har. Och glöm inte att marknadsföra dig själv och presentera dig som den Lady Boss du vill vara! Folk är otroligt påverkbara av så enkla saker som hur man klär sig på ett möte. Lägg omsorg på håret, sminket och slarva inte med hur du gör layouten på dina presentationer.

Rusta dig för krig – och överleverera. Konkurrensen ÄR faktiskt inte alltid stenhård, särskilt inte i Sverige. Det kan vara skönt att veta för dig som fortfarande tvekar och inte törs ta steget. Men tro mig, det finns många stollar som leder företag med tummen mitt i handen som ändå lyckas få det att gå runt, du är förhoppningsvis inte sämre än dom i alla fall. Trots denna insikt bör du gå all in som om det gällde livet. För det gör du, i viss mån. Att ha ett eget företag är en stor ära och du ska respektera det uppdraget. När någon be dig ta fram tre förslag tar du fram fem. När någon vill att du ska leverera innan kl 15 så levererar du innan 12. Och så vidare. Var hela tiden lite bättre än dina motståndare i vissa områden. Även om du inte kan slå dina fiender på alla spelhalvor så ska du raffinera de områden du behärskar väl och bli ÄNNU bättre där.

Häng inte läpp för ett misslyckande! De flesta ger upp direkt. Det är så mycket enklare att hoppa av, ställa in, lägga ner, än att nöta, nöta, nöta och slipa på detaljerna tills det blir bättre nästa gång. Det är det som kallas att mogna och utvecklas. Pudra bort skammen från ditt misslyckande med ett bra krämpuder och så på’t igen bara. De flesta glömmer fort ändå och är så självupptagna så det är bara att brassa på med nya idéer.

Kom ihåg – du behöver inte vara bäst. Eller störst. Eller först. Däremot måste du lära dig att GÖRA KLART. Fokusera. Hålla dig engagerad.

Lycka till!

Foto Magnus Ragnvid (tagen för länge sedan)

 

 

Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras