Småtrista men nödvändiga rutiner

Nu ska ni få höra en lite trist sanning från mig gällande kost och träning mm: Det är det tråkiga och osexiga, vanliga som vinner i längden. Du behöver ta bort all dramatik kring mat och träning. Ta bort all the drama och ersätt med fasta rutiner. Och ryck på axlarna åt snedsteg – för de ingår liksom i livet. Men lär dig att hantera snedstegen på rätt sätt: alltså för vad de ÄR. Ge dem inte någon annan roll, för då blir de snabbt det som du säger!

Exempel: ett snedsteg (i form av att du överäter vid vissa tillfällen, eller hoppar över träningen 14 dagar i rad) är exakt vad det är, alltså en avvikelse från vägen du har satt upp mot ditt mål (att leva balanserat och hälsosamt).

Så här kommer du över ett snedsteg: du konstaterar fakta, överanalyserar inte skiten utan funderar bara över varför du hamnade i denna sits denna gång – och om det finns något du kan dra lärdom av inför framtiden. Sedan återgår du till din ordinarie plan, alltså att äta balanserat och träna regelbundet.

Så här ska du INTE göra: Få panik, bli dramatisk, säga till dig själv att du suger och är värdelös och har den sämsta karaktären i vääääärlden (tro mig, det finns nog de som är värre än du). Därefter överdrivna handlingar åt något håll; antingen genom att du straffar dig själv genom att svälta dig under en period, eller nolla kolhydrater, eller ta bort allt socker, samt straffa dig med väldigt mycket träning (cardio i evigheter brukar vara populärt, folk verkar vilja svettas ut sina synder!) tills du nästan stuper. Eller att du tänker ”Äh, vad fan – jag är så dålig, så jag kan lika gärna sabba nästa vecka också. Det kvittar ju nu när jag redan har failat.” Och så tröstäter du, nästan maniskt, fast du knappt är sugen. Och blir extra trött eftersom du inte tränar alls. Kroppen blir svullen, sexlusten går ned.

Tänk på att orden har betydelse! Att äta mer än du planerat är inte alltid likställt med hetsätning. Att hoppa över träningen under en period behöver inte betyda inte en ”svacka” eller att du ”helt är ur fas och har lagt av” eller andra ord du gärna använder lite slarvigt. Behandla inte svagheterna som primadonnor, ge dem inte den bekräftelsen och energin. Konstatera bara fakta och move on. Bekräftelsen och energin ska ligga på att återgå till det normala, till det småtråkiga och vardagliga med balanserade måltider och regelbunden träning.

Det är DET som är din räddning till att få en form du trivs med i längden.

Bjuckar på en bild från dagens lite småtrista lunch vid datorn: ångkokt torsk, ugnsstekt klyftpotatis och vitkål. Med tanke på vad jag stoppade i mig i helgen kanske vissa tycker att jag borde leva på kokt vatten smaksatt med citron som ”straff” i några dagar för att ”rensa ut”. Men det handlar som sagt bara om att get back on track. Nu är jag tillbaka!

Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras