Så GÅR du ner i vikt efter graviditeten

 

Här kommer de första svaren på era frågor! Fortsätt att ladda på med frågor, bara roligt, ni har veckan ut på er att klura ut saker ni vill veta. Frågorna kan du ställa i detta inlägg. Sofie har ställt flera bra frågor, jag tar upp en av dem idag:

Hej! Jag är gravid i sjunde månaden. Vad är dina bästa tips på att komma i form efter graviditet? Hälsningar, tjockisen 😉

SVAR: Hej Sofie! Grattis till kommande bebis, så roligt! Många nojar över sina gravidkilon under graviditeten, vilket enligt mig är helt onödiga nojor. Förutsatt att du inte ätit helt enorma mängder mer än vanligt under graviditeten så behöver den tillfälliga övervikten inte vara några större bekymmer. Ja, man går upp i vikt och kroppen behöver lite extra fettdepåer för att klara av amning och andra påfrestningar med mera, men sedan kommer faktiskt kilona att ramla av efter ett tag. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag tror inte att gravidkilon är mer ”envisa” än andra kilon, enligt mig är det en myt. Ofta underskattar vi hur mycket vi stoppar i oss och överskattar hur mycket vi rör oss.

Mitt tips är att inte hetsa, dels för att kroppen är i obalans efter en graviditet/förlossning och behöver lugn och ro, liksom det lilla barnet. Det finns ingen mening överhuvudtaget med att jäkta tillbaka till styrketräningspass, tabataintervaller eller högintensiv träning när det du behöver fokusera på är att stabilisera din coremuskulatur FÖRST och främst. Och den biten är ju tyvärr förjävla tråkig och känns mesig och långsam och allt det där, alltså att köra knipövningar och försöka få kontakt successivt med sina magmuskler igen. Det kan ta flera månader, kanske något år.

Det du däremot kan börja med ganska snart efter en förlossning, det är PROMENADER! Att gå var min räddning när jag hade snittats med tvillingarna. Min kropp var helt paj efter månader av 30 kilos extravikt, ryggbesvär, havandeskapsförgiftning och kraftig svullnad pga massor av vätskesamlingar i kroppen. Först orkade jag knappt stappla till tjotta pga bukoperationen. Men sedan tvingade jag mig till längre och längre promenader. I snigeltempo. Med tvillingvagnen som stöd framför mig.

Detta kan de flesta nyblivna morsor klara, under förutsättning att de inte fått väldiga komplikationer vid förlossning/snitt förstås – och är friska i övrigt. Promenader har även en avstressande effekt.

Jag råder dig även att skaffa en stegräknare/smartwatch, som både hjälper dig att mäta dina steg, men även andra saker som sömn och stress.

Promenader är förstås inget som skulpterar kroppen eller ger lika bra träning som styrketräning eller tuffare konditionspass. Men det kan du ta i nästa steg. Du kommer LÅNGT genom att äta vettigt och promenera som nybliven morsa. På riktigt.

0-3 månader efter förlossning kan du gå vanliga barnvagnspromenader. Rörligheten i bäckenet är större än normalt denna tid varför du ska undvika hopp och löpning. Du kan ofta justera handtagets höjd på barnvagnen. Se till att du inte går för framåtlutat och försök hålla 90 grader vinkel på armarna.

3-6 månader efter förlossning kan du köra promenader med intervallinslag, alltså att du växlar upp tempot i vissa tidssjok. Typ gå en minut långsammare och tre minuter snabbt. Intervallträning är det som bygger kroppen stark på liten tid. Och tid är något som är en bristvara för oss morsor…

Lycka till med allt!

Jag har på mig träningsbyxor och T-shirt från Cubus. Sportjacka från Röhnisch och smartwatch från Fitbit (modellen som heter Versa Lite, otroligt prisvärd och funktionell – du hittar den här!).

1 kommentar
  1. Kul med frågestund! Jag fortsätter på temat ”efter graviditet” och undrar om du har några tips (gärna med sådant som finns i butik just nu!) på hur man snyggast klär sig som ammande? Gärna ett mer festligt tips och ett vardagligt.

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras