Konkretisera dina livsmål och drömmar, del 1

Min vita kostym kommer från Esprit.

Jag tänker dela med mig av en del karriärtips och livsråd så här mitt i sommaren. Varför mitt i sommaren? undrar du kanske. Jo, för att de flesta av mina avgörande livsbeslut har jag tagit just under semestern. Det är då jag får tid att varva ned lite, det är svårt att få tag i uppdragsgivare och sånt som har med jobb att göra, och de jag umgås mest med är mina familjemedlemmar. Och då blir jag mer frestad att kunna göra kvalitativa saker med dom och planera en spännande framtid tillsammans. På hösten och våren när livet är som allra stressigast så handlar allt om att släcka bränder, inte att tända andra små lågor av hopp.

Egentligen är jag fel person att guida dig i detta för så jäkla framgångsrik är jag ju inte. Men jag har samlat på mig en del erfarenhet. Och jag är lyhörd kring vad som funkat för andra, eftersom mitt jobb till stor del beror på research. Och jag skriver i ärlighetens namn detta lite för min egen skull också. För att navigera rätt i min egen situation.

Jag utgår ifrån att du redan vet vad DITT mål är. Alla har individuella önskemål, jag kan inte säga åt någon annan vad de bör ha som mål. Kan man ”sno” någon annans mål? Ja, varför inte? Men fundera först noga varför det är ett viktigt mål för dig. På vilket sätt kommer din livssituation att seriöst förbättras om du når ditt mål? Hur kommer du att må på vägen?

Här kommer lektion ett i coach Flinkenbergs livsmåls-skola!

Byt ut tre passiva saker du gör dagligen mot tre aktiva saker

Det bör vara ett byte mot aktiva saker som mer konkret hjälper dig att nå ditt mål. Eller att helt enkelt bara komma framåt, om du hellre vill se det så.

Här får du några konkreta exempel! 

• 1-2 timmars sträcktittande av serie på Netflix (passivt) – byt ut mot: 1-2 timmars fokus/bearbetning av din affärsplan (aktivt). Man hinner MYCKET på den tiden! Affärsplan eller livsplan kan vara alltifrån att tänka ut vilka fördelar du har och hur du bäst ska ta tillvara på dessa, kartlägga hur konkurrenssituationen ser ut där du bor, analysera hur målgruppen är och var de finns, fundera ut en smart marknadsföringsstrategi, klura ut målsättningar med ditt projekt (gärna delmål), tänka igenom budget och finansiering mm.

• 1 timma om dagen då du scrollar igenom sociala medier (passivt) – byt ut mot: 20 minuter när du kollar igenom dina sociala medier (längre tid behövs inte dagligen, SÅ jäkla mycket händer inte ändå, och vad ska du EGENTLIGEN med den passiva informationen till? På RIKTIGT? Hur för den DIG framåt?) + 40 minuter motion i någon form. Japp. Dagligen. Så där! Jag har precis löst ditt dilemma om att du ”inte har tid att träna”! Du behöver inte springa en mil på denna tid, det kan räcka med att du tar en promenad, plockar löv i trädgården, putsar fönster, sätter dig på en spinningcykel, kör ett hemmapass, åker till gymmet. Gör vad du vill – bara du höjer pulsen på något vis under dessa 40 minuter. OBS! Viktigt att inte använda dessa resterande 40 min på att jobba eller göra annat. Du behöver avsätta dessa 40 min åt hälsan för att orka med all annan skit i livet.

• 30 min om dagen då du postar kommentarer eller andra åsikter i sociala forum (passivt) – byt ut mot: 30 min som du ägnar till närmare kommunikation med dina nära och kära. Exempel: ring din mamma, låt dina barn berätta en sak de varit med om och lyssna intresserat och ställ följdfrågor. Diskutera din framtid med din partner. Lyssna på en väninna som behöver råd, eller ta emot råd av någon du litar på. Det är mänskligt att vilja kommunicera och både känna sig behövd eller att hjälpa andra. Men du lägger förmodligen för mycket tid idag på att ge den energin till ibland helt okända personer i diverse forum mm. Mest för att du själv vill känna dig lite duktig och sedd. Ge den energin till de som står nära istället.

• Byt ut en curlande handling mot något du gör för din egen skull. Exempel på curlande handlingar kan vara att vika familjens tvätt och sortera den i rätt lådor, göra frukost/lunch/middag till barnen (eftersom de annars stökar till för mycket i köket, välter ut något, inte vet hur man gör osv), ta på dig en kollegas arbetsuppgift eftersom du gör den snabbare (men får lik förbannat ändå inte cred för att du gör den). Att inte göra de curlande uppgifterna innebär ju att du behöver aktivera de som är passiva. Detta kan kräva viss insats, men det är mest en initial uppoffring som du har igen senare. Om du fortsätter att curla din omgivning så är det inte deras fel att du inte får tid över till annat, det är ditt fel. Ta ansvar för att delegera. Exempel på saker du kan göra för din egen skull: hinna stryka dina egna plagg, lägga lite mer omsorg på att fixa håret mer än att enbart panikstyla det i en tofs, få någon minut över för att hinna göra näringsriktig och god mat istället för snabba halvfabrikatlösningar pga att du är stressad, läsa några sidor i en bok som stimulerar din intellektuella sida, mm.

• Ersätt något negativt mot något produktivt/enkelt. Exempel på negativa saker är att grubbla över det förflutna, att gnälla över ditt utseende, att klaga över att din partner inte gör det ena eller det andra, att ringa en väninna och snacka skit om någon ni känner, att tröstäta eller ”dämpa dina sorger med vin”. Exempel på produktiva/enkla saker är att städa en skrivbordslåda, organisera din garderob bättre, kasta gammalt smink/skönhetsprodukter som gått ut, rensa ditt skafferi, bädda sängen, sortera papper. Det ligger en STOR tillfredsställelse i att ha ordning och reda kring dig. Även om det ”bara” innebär att du slipper leta ihjäl dig efter matchande strumpor så skapar du dig på detta vis mer tid över för viktigare saker.

1 kommentar

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras