Ofta när jag inte hinner uppdatera så mycket kring hur det går rent allmänt med min kost eller träning så betyder det att det mesta har gått åt helsike. Att jag kastat in handduken och befinner mig i en svacka. Men nu beror min radiotystnad kring detta i att jag haft annat att skriva om helt enkelt. Jag har funnit en riktigt bra balans – enligt mig – med kost, träning och vila. Utefter mina förutsättningar (ålder, livssituation, barn, tid, ork/energi, jobb mm).

TIPSEN INNEHÅLLER REKLAMLÄNKAR

Jag väger i skrivande stund 68 kilo (jag är 171 cm, kanske 172 om jag sträcker på mig…). Så lite har jag faktiskt inte vägt på flera år. Jag brukar ligga runt 70-74 kg. Ja, förutom i vissa perioder då jag tränat väldigt intensivt eller kört stenhård kosthållning. Men nu? Jag är helt enkelt för trött/gammal för att orka köra extrema varianter åt något håll! Varför skulle jag det? För vems skull? Jag gillar att njuta av god mat, dryck och socialt umgänge. Jag tänker inte välja bort det. Däremot väljer jag bort annat. Något måste man tyvärr alltid välja bort! Månd-onsd kör jag väldigt fokuserad kost, med enbart vegetariskt (mycket soppor). Och det undantagslöst. Inga affärsluncher ute på restaurang då, nej tack till vimmel som innebär alkoholintag, nej tack till semlor ”bara för att det är semmeldagen”, nej tack till fika mm. Sedan har jag det friare torsdag till söndag. Inte så att jag går all in och stoppar i mig allt jag ser! Men vill jag dela en flaska Prosecco med maken på fredag så gör jag det. Vill jag ha parmiddag på lördagen med förrätt, efterrätt och drinkar så gör jag det. Vill jag äta en kanelbulle då jag bakar med barnen på söndagen så gör jag det. Men jag äter inte fem bullar. Och jag försöker att hoppa över okynnesätandet av chips INNAN maten till parmiddagar eller annat skoj. Jag gillar chips, men inte så mycket att jag vill avstå från andra godsaker för att trycka i mig några nävar bara så där. Nej tack. Då prioriterar jag hellre en god efterrätt! Man måste helt enkelt vara selektiv. Min viktnedgång har varit långsam, vilket varit helt i sin ordning – jag kör ju numera slowfix istället för quickfix och det får hellre bli en effekt som blir långvarig.

I träningsväg promenerar jag dagligen nu med maken, sedan kanske två månader tillbaka. Ibland har vi slarvat och då blir det bara tre gånger per vecka, men vår ambition är att absolut promenera på vardagarna i alla fall och då går vi lunchtid cirka 10.000 steg vilket är en rejäl runda. Vi behöver det då båda sitter långa pass framför datorn och inte rör oss överhuvudtaget då. Vill DU få mer tips kring detta? Köp då vår bok! Du hittar den här.

Utöver promenaderna så tränar jag 2 pass i veckan på Friskis. Ibland 3.

Jag tillåter mig även att sova när jag måste (ibland blir det tupplurar på eftermiddagen…) och pressar mig inte uppe länge på helgerna om jag inte verkligen måste. Framförallt väljer jag BORT sådant som äter upp min energi och det är alltifrån aktiviteter som jag egentligen faktiskt inte vill göra, eller personer som dränerar mig på kraft. Hejdå. Och hello mer ork och livsgnista!

Mina träningstights kommer från Röhnisch, jackan från Cubus, tröjan från Zara och sneakersen från Deichmann. 

4 kommentarer

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras