Tankar om coronaläget från hemmakontoret

Hur mår ni i dessa coronatider? Sitter ni hemma och jobbar? Så här ser det ut här hemma. Inte så annorlunda från vilken vanlig arbetsdag för mig som helst, med andra ord, oavsett om det är mars 2020 eller mars 2017. Om ni har missat min mer utförliga guide till hur du jobbar, tränar och shoppar hemifrån så hittar ni den HÄR.

Mina jobbrutiner har än så länge inte ändrats särskilt markant. Jag skriver klart artiklar som jag fick utlagda innan årsskiftet och har flera intervjuer och jobb inbokade. Och Netstyle avstannar inte för att det är corona-kris, vi har nya bloggare på ingång (en börjar redan nästa vecka!) och en del nya funktioner som ska upp på sajten. Det är ju inte så att folk är mindre online i dessa tider direkt, snarare tvärtom! 

Intäktsmässigt är det förstås dåligt dock. Vissa samarbeten har skjutits upp och pausats tillfälligt, jag vet inte riktigt när det kickar igång ordentligt igen. Till sommaren? Till hösten? Runt jul? Aldrig?

Jag har tidigare skrivit att jag inte är den grubblande typen. Det är en egenskap som har hjälpt mig genom tidigare kriser i livet. Självklart är jag inte obrydd om allt som sker omkring mig just nu, både i världen men även privat (min närmaste familj och släkt har drabbats av flera väldigt svåra sjukdomsfall och även dödsfall senaste åren). Men någon klok person har sagt att man mår bättre av att fokusera på det man KAN påverka, istället för att bli frustrerad över sådant som inte går att göra något åt.

Därför försöker jag ruta in livet just nu enligt följande schema:

• Barnen går fortfarande i skola och detta faktum underlättar enormt, för då är tider och rutiner i övrigt intakta. Jag går upp samma tid som vanligt, gör i ordning deras frukost och när de har gått så städar jag och maken i ordning hemma. Alltså bäddar sängar, plockar ihop smutstvätt som är kastat på golvet, tömmer kattlådan, tömmer diskmaskiner, fyller den mm.

• Sedan sätter vi oss och jobbar. Jag avsätter en stund för strösurfande på morgonen, vid lunch och på kvällen. Utöver de tre tidpunkterna försöker jag verkligen att undvika både medier och sociala medier i den mån jag kan, för annars blir jag UPPÄTEN. Kan sitta och scrolla i timmar vilket enbart är passivt. Jag vill vara aktiv och göra EGNA saker. Prestera EGNA grejer. Inte LÄSA om andra.

• Vid tolv (eller elva, eller ett, lite olika från dag till dag) går jag och maken en långpromenad. Vi får D-vitamin, kan prata om saker och livet i stort, vi rör på oss och lyfter blicken en stund. Vi pratar om projekt med huset vi har på gång, både interiört och exteriört, om barnen och deras aktiviteter, skvaller om vänner, saker vi ser fram emot, ja, ni fattar!

• Efter det gör vi lunch. Jag gosar lite med katten. Och sätter sedan igång med jobbet framför datorn igen.

• Så kommer barnen hem efter skolan på eftermiddan och då bryts lugnet och det ska lagas mat, skjutsas till aktiviteter, göras läxor (just nu hjälper jag äldste sonen med prov i organisk kemi och kolväten och det visade sig visst att jag glömt bort exakt ALLT jag själv lärde mig i skolan… skyller på att jag gick humanistisk linje). Eventuellt klämmer jag in ett träningspass också, nuförtiden blir det mer utomhus än inomhus på Friskis, pga smittspridningen. Vi har även gym i källaren hemma, så jag har verkligen inga undanflykter att skylla på.

• Jag och maken äter sällan med barnen på vardagarna (månd-torsd) utan när de har gått och lagt sig och huset blir tyst igen så lagar vi mat som vi sedan äter framför TV:n. Jag vet, inte särskilt PK och många säger att man inte ska göra så. Men det skiter vi i, det är vår egentid. Vi kollar på ”Alla mot alla” och sen somnar maken i soffan 9 gånger av 10. Jag går ofta och jobbar en stund till då eftersom jag gillar att jobba framför datorn på kvällstid. Då letar jag bilder till artiklar, skriver klart texter, svarar på mail mm.

• Efter det borstar jag tänderna, använder min tandtråd och mina hudvårdsprodukter som ska ta hand om ansiktet då jag sover, smörjer in fötter och händer med en fet kräm och lägger mig. Det tar exakt 55 sekunder innan jag tvärsover. Ligger aldrig och grubblar utan somnar direkt.

Saker som hjälper mig att hålla humöret uppe nu: 

• Städa, rensa och sortera. Det gör mig lugn och trygg att skapa ordning hemma, kanske för att det är något jag KAN påverka. Jag kan inte påverka att min systers metastaser sprider sig i kroppen oroväckande fort. Jag kan inte påverka att coronaviruset slår sönder både folks hälsa, men kanske i ännu större utsträckning deras ekonomi och trygghet. Men jag kan åtminstone se till att ha ordning i garaget och garderoben och i köksluckorna, så jag slipper irritationen över att leta efter saker i onödan.

• Sätta upp kortsiktiga mål och saker att längta till. Alldeles för svepande och generella, svamliga mål blir lätt abstrakta och svåra att genomföra. Säg inte att du vill ”skapa ett vackert hem”. Säg hellre: ”Den här veckan ska jag städa skafferiet”. Säg inte ”När det här är över ska vi resa någonstans igen!”, utan hellre ”Till helgen ska vi leka restaurang hemma och göra en krånglig men god trerättersmeny som vi aldrig har gjort förut!”.

• Fixa i trädgården. Jag avskyr vanligtvis trädgårdsarbete. Det tar liksom aldrig slut på löv att kratta, eller kvistar att bära bort. Men i nuläget fylls jag med pepp av att göra fint omkring oss. Kanske är det överlevnadsinstinkten som har slagit till? Undermedvetet tror jag att många av oss kommer att fokusera på närområdet och se till att ”boa in oss” ordentligt och skapa en trevlig omgivning där vi redan ÄR.

• Egen skönhetsvård. Jag tycker det är mysigt att massera händerna med feta krämer, att raka benen (hade inte rakat dem sedan i oktober 2019…), göra pedikyr och manikyr, massera en familjemedlems axlar, städa badrumsskåpet och kasta gamla burkar (och hitta nya som jag glömt att jag hade), göra hårinpackning och lägga sheet-masker.

• Samtal med nära och kära. Vanligtvis föredrar jag kommunikation via SMS och mail. Men i nuläget känns det bra att ringa vänner och familjemedlemmar jag inte träffat på länge. Och facetime-funktionen går varm just nu på mobilen.

Psst: Torra händer av allt handtvättande? En mer utförlig guide kring hur du ska välja rätt handkräm hittar du HÄR.

1 kommentar
  1. Tänk att folk alltid ska bry sig om hur man gör… ÄT när ni vill!

    Här nere är det fortfarande ganska lugnt, gymnasieleven läser hemma på distans o vi andra jobbar på jobbet om man är frisk… Vi hade till o med lagfest i lördags med mitt korpenlag i innebandy, vi blev hela 7st av 18st pga att bara helfriska fick komma… Det svåra här är att förstå det riktiga allvaret då dom flesta inte vet nån som är sjuk. Sambons jobb ägs ju av ett kinaföretag med säte i WUHAN, så visst har vi på sätt o vis varit involverade hela tiden. Känner mest oro för vår 16åring som precis har hämtat sig från den influensan 4 av 5 i familjen drog på sig v.6-7, som var galet likt Corona, men tydligen är ju årets influensa det… SÅ vårt svåraste nu är att få store sonen i nån sorts rörelse på dagarna o inte bara gå mellan dator o dator o hoppas att vi o nära o kära klarar av denna jobbiga period som kommer..

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras