Fem frågor alla blivande entreprenörer ska ställa sig själva

Jag pratade entreprenörskap med min dotter häromdagen. Hon är tio år. Men redan nyfiken på att ”starta eget”. Det blir ju lätt så när hon storögt ser alla influencers som startar egna klädmärken, caféer och annat. Faktum är att samma råd jag gav henne även gäller oss vuxna. Det vanliga är att man krånglar till det lite för mycket, när det är dags att släppa sargen och ge sig ut i det osäkra företagarlivet.

Men det finns ett knep som min gamla mentor Åsa Tengvall lärde mig, och de är att ställa de 5 viktiga frågorna – och se till att ha svar på samtliga. Om jag inte minns fel så gällde förvisso denna regel mer då man skulle göra ett omslag. Men genom åren har jag lärt mig att samma frågor även funkar vid lansering av något nytt/eget.

Här kommer frågorna du ska klura på!

VAD – Konkretisera exakt vad det är du ska göra. Det får inte bli för svamligt. Vad ÄR din affärsidé? En ny träningsbehå? En revolutionerande maskin för att göra muffinsen så där superfluffiga? En kurs i hur man tar bättre mobilbilder? En inredningsbutik online?

VARFÖR – Besvara denna fråga både för dig själv, alltså varför gör DU detta? Var så ärlig som möjligt! Är det för att tjäna pengar (rätt och slätt), så skriver du ned det. Är det för att du har ett kall? Är det för att du är duktig på detta och vill kunna kapitalisera på din talang? Är det för att du vill lära/utbilda folk? Är det för att det du erbjuder saknas/inte finns idag (åtminstone inte så pass bra som du kommer att göra det)? Men svara även på varför någon annan skulle vara intresserad av det du erbjuder! Alltså, what’s in it för din tilltänkta målgrupp?

VEM – Denna fråga har två bottnar. Dels ”vem” som i, vem är målgruppen? Den tilltänkta kunden? Ringa in denna presumtiva köpare/användare av din tjänst/produkt så konkret du kan, med både ålder, kön, inkomst, geografisk tillhörighet, utbildning, mediavanor, intressen, familjesituation, ekonomi, mm. Men även frågan vem, som i ”vem ska göra detta?”. Kan du göra det helt själv? Behöver du ta in hjälp, av vem/vilka i så fall (och vad kommer det att kosta…?).

HUR – Jobbigaste frågan av alla kanske… Men att snacka går ju! Har du tänkt igenom alla delar av produktionsprocessen? Undersökt konkurrenssituationen? Prissättningen? Kostnaderna? Tillståndet? Möjligheterna? Svårigheterna? Är det ens görbart? Kan du göra det på egen hand eller behövs någon särskild expertis? Hur mycket kommer detta att kosta – innan du får in intäkter?

NÄR – Har du avsatt tid för detta projekt? Ska det ske på kvällar – och från och med när? Hur många kvällar talar vi om? Ska du avvakta (på vad?) eller köra igång direkt? Hur lång tid får själva förberedelserna ta innan du kör live?

Skriv ner frågorna – och svaren. Var detaljerad, ärlig och krass – men även entusiastisk och lyhörd för vad som gör att det pirrar i magen bara vid planeringsstadiet. Pirrar det i magen är det ett gott tecken! Och DÄR har du en affärsplan färdig.

Sedan är det bara att köra. Lycka till!

Foto iStock

Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras