Att hålla modet uppe i en pandemi

Det här är ett väldigt kreativt exempel på att hålla både modet och modenivån uppe under en pandemi!

Jag märker att fler och fler av mina vänner och bekanta visar upp en ökad frustration över pandemin, över osäkerheten, den minskade rörelsefriheten, oron, försvagad ekonomi osv. Därför tänkte jag dela med mig av mina egna strategier för att hålla modet uppe i dessa coronatider!

Behåll – eller skapa rutiner

När inget är som det brukar känns det tryggt att veta att vissa saker i alla fall upprepas och inte störs av annat. Annars förlorar åtminstone jag fotfästet, omdömet, tidsuppfattningen och perspektiv. Man riskerar då att börja grubbla mer än vanligt, sova dåligt, scrolla halvt ihjäl sig på nyhetssajter osv. Bara för att du kanske inte längre går till ett kontor och arbetar hemifrån, fortsätt att göra de enkla rutinerna varje dag som påminner om en vardag. Jag tänker på basala saker som att bädda sängen varje morgon, borsta tänderna ordentligt, sminka sig fast man bara ska vara hemma, ta på sig lite finare kläder än enbart pyjamas.

Motionera

En av fördelarna med att frigöra mer tid (vet inte om du upplever att du fått mer tid över, men jag gör det) – är att du kan investera i dig själv den tiden genom att träna. Jag går en lunchpromenad måndag till fredag med min man. Vi möter många andra på dessa promenader också, så det är uppenbarligen fler som ledsnat på att trycka inomhus. Vi går i cirka en timme och avverkar mellan 10-12.000 steg (beroende på vilken sträcka/terräng vi valt). Förutom de givna positiva fördelarna som frisk luft, D-vitamin, se dagsljuset i en mörk period, förbränning – så hinner vi prata igenom saker i livet under denna promenad. Det hinner vi nästan aldrig resten av dagen/kvällen.

Vi har lyxen att ha ett gym i källaren hemma, men jag använder tyvärr än så länge enbart själva löpbandet och inte de övriga redskapen där. Men det kommer nog att ändras i vinter!

Förutom de dagliga promenaderna har jag börjat löpträna sedan några månader tillbaka. Jag sprang regelbundet för flera år sedan, på löpband. Men lade sedan av och fick träning på gym istället. Nu har jag undvikit gym sedan ett halvår tillbaka. Jag går någon enstaka gång men mer än så har det inte blivit. För att inte stagnera helt då jag har så stillasittande arbete, så har jag börjat springa ofta. Fyra dagar i veckan springer jag på löpbandet. Olika sträckor. Vissa dagar pallar jag inte mer än 3 km. Men ofta springer jag minst 5-6 km. En dag i veckan kör jag långdistans. En mil. Häromveckan ville jag testa hur långt jag orkade springa, då blev det 2 mil, mitt personbästa.

Jag kan utan omsvep lova att det är min regelbundna träning som gör mig fortsatt stark, både i kroppen och psyket. Jag reglerar vikten på detta sätt, sover som ett barn och huden blir rosig och spänstig av att svettas ofta.

Om du inte är bekväm med att gå till gym i dessa tider kan du alltid träna hemifrån. Det finns mängder av övningar du kan göra gällande hemmaträning. Google is your friend! Du behöver inte ens redskap, bara att använda kroppen som motstånd. Vill du använda vikter funkar mjölkpaket, PET-flaskor fyllda med vatten eller annat. Bara att köra!

Genomför projekt hemma

Med tanke på det ekonomiska läget känns det vanskligt att göra alltför drastiska renoveringar hemma. Men det finns alltid massor man kan göra med ett hem och speciellt om du bor i hus. Mitt tips är att inte köra flera parallella projekt. Det är energikrävande och risken finns att man undrar vad fan man satt igång och därmed ger upp. Beta istället av små delar av projekt som går att GÖRA KLART. Och så tränar du på att hålla fokus på ett projekt i taget. De flesta tror att de är duktiga på multitasking men sanningen är att nästan alla är dåliga på det. Skifta till unitasking istället. Ett projekt i taget. När du är klar med det kan nästa projekt ta vid.

Vi målade om väggarna och trappan i hallen. Blev otroligt fint!

Att göra vackert och fint hemma, eller att höja funktionen och de praktiska bitarna i sitt hem, är enormt tillfredsställande och en rejäl lyckokick. Du ska ändå tillbringa mycket tid här, så ser till att hemmet blir din oas av lugn, funktion och estetik. Exempelvis tog vi tag i trädgården i helgen. Tråkigt som FAN. Samtidigt rätt så tacksamt eftersom man SER framstegen väldigt tydligt då man krattar löv och städar utomhus. Vi har även målat om flera rum hemma (kostar inte mycket när du gör det själv, däremot tar det tid!) och rensat i barnens och våra egna garderober.

Molly är högst engagerad i jakten på den perfekta beigegrå/greige-nyansen!

Kommande projekt hemma (du får gärna sno inspiration här): 
• Städa källaren och åka till återvinningen/bortskänkes med prylar som ska bort.
• Göra hemmagymmet mer charmigt, måla väggarna, fixa dörrfodret, ordna trevlig belysning istället för det hemska lysröret som sitter där, gömma undan alla sladdar mm.
• Rensa i bestick- och kökslådorna.
• Fixa i ordning bra förvaring för presentpapper, saxar, tejp, snören och sånt (snart är det jul!).
• Göra klart hemmakontoret, sätta upp taklister, beställa nya kontorsstolar, sätta upp en tavelvägg, köpa ny soffa eller två fåtöljer, sätta upp vägghängd bokhylla.
• Uppdatera sminkskåpet/skönhetsprylarna, kasta gammal makeup, städa necessärer, göra rent makeupsvampar, komplettera med det som behövs.

Mossa och succulenter är ett hett tips för att skapa en vacker och rustik dukning! Foto: iStock

Omsorgsfull matlagning och bakning

Är det någon gång comfort food ska göra entré i livet så är det väl nu? Håller du rörelsenivån hög med motion kan du göra likadant gällande energiintaget och njuta av god mat! Skapa happenings kring maten med barnen, lär dem enklare rätter (som att panera fisk exempelvis, eller göra potatismos), baka tillsammans. Se till att maten inte bara är god utan snygg, välj olika färger på tallriken, se till att duka fint. En väninna till mig körde japanskt tema häromdagen hemma med familjen, tog på sig kimonos, satte ätpinnar i håret och gjorde egen sushi och yakiniku – som att resa bort fast vara hemma! Vilken utmärkt idé, att skapa olika teman.

Foto: Unsplash

Vi brukar även ”leka restaurang” hemma, där barnen får turas om vem som ska vara kock, vem ska bestämma menyn (som skrivs ut via mallar vi hittat på nätet), vem som ska tillaga maten (okej, med VISS hjälp av oss vuxna), vem som ska servera. Och så använder vi monopolpengar sen för att betala notan. Sjukt roligt!

Sträckkolla TV-serier eller sträckläsa böcker

Jag behöver fylla på underhållningsbehovet och det gör jag genom att titta på välgjorde TV-serier. Önskar att jag kunde säga att jag även läste välskriven litteratur också, men det har jag just nu prioriterat bort. Får inte till den tiden helt enkelt. Men kultur i denna form tycker jag är nödvändigt för fantasin och kreativitetens skull. Just nu tittar jag på ”Designated Survivor” när jag springer på löpbandet. Jag har precis sett klart alla säsonger av ”Homeland” och ville ha en serie som påminner om den. På kvällarna så myser jag och maken ner oss i sängen och tittar på den hemska men vackra ”Handmaid’s Tale”.

Mitt leende efter att ha sprungit två mil. Jag flinade dock inte så mycket under själva prestationen…

Välj rätt fokus, var aktiv – inte passiv

Det må låta som en floskel, men snurra inte in dig för mycket i sånt du inte kan påverka, utan lägg fokus på det du har kontroll och makt över. Du kan inte förbättra världsläget, men du kan hjälpa dina barn med geografiläxan. Du kan inte påverka nedskärningarna på jobbet, men du kan hålla fint hemma och psyket stabilt. Man blir bra på det man gör ofta. Vill du vara bra på att oroa dig och grubbla, eller vill du vara bra på något annat? Undvik även passiva aktiviteter där du bara beundrar (eller föraktar) det andra gör. Det blir dränerande i längden. Bli mer egoistisk istället, flytta fokus till din egen prestation. Även om du gör saker i det lilla ger det stor påverkan på din självkänsla. Istället för att läsa om alla andras aktiviteter och liv på instagram, producera ditt eget content. Det gäller även om du inte är influencer förstås. Ge din vardag och helg ett vettigt innehåll. Förvänta dig inte att andra ska fylla ditt liv med mening, gör det själv.

Har ni några andra bra tips så kommentera gärna!

2 kommentarer
  1. vilka supertips 🙂

    Är galet nyfiken på var dina fina glasögon bågar kommer från, på bilden i inlägget. Sååå snygga!

    Ha en fin dag!

    Kramar från norr

    1. Hej Thess! Kul att du uppskattar tipsen! Mina glasögonbågar är läsglasögon från Synsams eget märke, heter ”Readers Blue Block” och kostar typ 400 kr. Kramar till dig i norr!

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras