Liten hälsocheck så här i början av december

Vilken dröm om vilan kunde vara så här pass kvalitativ, som på Kap Verde där vi plåtade vår bok för några år sedan!

Hur har ni det i mörkaste vintermånaden med pandemi och julstress runt hörnet? Jag har 3-4 artiklar kvar som ska lämnas in innan jul, en massa samarbeten som ska slutföras till mina sociala kanaler (bilder ska plåtas, texter ska fixas, material ska godkännas osv) och en del husfix jag gärna vill få klart innan jul. Just husfixandet har hamnat lite på efterkälken senaste veckorna, av förklarliga skäl. Men under jullovet tänkte jag gå all in och ta tag i dessa bitar. Jag har inte riktigt kommit i julstämning än eller ens adventspyntat (det gör jag till helgen!). Just nu håller jag fullt fokus på att få energinivån uppe och det finns bara 3 saker som gäller då: 1. Bra mat. 2. Träning. 3. Sömn.

Ja, vårt hemmagym är ju bra jävla deppigt. Det är ett av rummen som ska få sig en makeover under jullovet!

Pga lite känningar i knät så har jag inte löptränat riktigt lika intensivt senaste veckan. Jag lyssnar på kroppen när den säger ifrån. Jag har däremot fortsatt med promenader. Och för att få upp flåset funkar det lika bra att GÅ på löpbandet, fast med maxlutning! Då blir det minsann svettigt också…

Blev riktigt gott!

Här kommer ett snabbt lunchtips! Eftersom jag har rätt hektiska dagar nu inför jul (har väl alla?) så har min man stekt upp ganska mycket kycklingfiléer på söndagen, som vi sedan förvarat i kylen i en glasburk. Bara att ta fram och värma försiktigt i micron till en massa olika rätter sedan på vardagarna. Som igår då jag gjorde denna riskaks-hamburgare! Du tar alltså 4 riskakor, brer på lite smör eller annan gegga (jag tog Creme Bonjour med vitlök och örter istället för smör), skär den stekta kyckligen i skivor och lägger som pålägg, på med ett stekt ägg (dela i två bitar) och strössla med lite ruccolasallad. Salta och peppra – sen är det bara att käka!

Vill man stapla dom så här för tjusigare instamoment-bild går det förstås bra. Kräver dock stor käft för att få in denna i munnen…

När det kör ihop sig för mig brukar jag försöka nonchalera allt som bara surrar och surrar och kräver uppmärksamhet och blir ännu mer noga med punkt 1, 2 och 3. För jag kan lova dig att det blir inte lättare att hantera livets all skit och stress när man äter dåligt, sover för lite eller inte känner sig fysiskt stark. Hälsomässigt känner jag mig stark nu. Har bra kondition och flås, är aldrig sjuk (inte varit sjuk på kanske 15 år) och sover fint. Väger 67 kilo, så lite har jag inte vägt på åratal. Äter nyttigt och balanserat i veckorna (mycket soppa, grönsaker, proteiner som kyckling, fisk och skaldjur, ägg, sparsamt med kolhydrater) och tar ut svängarna mer på helgerna med godis, efterrätter, prosecco, grillat och bakverk (inte fredag till söndag flera gånger om dagen, men lite grann). En balans som funkar alldeles utmärkt för mig. Är så nöjd över att ha hittat denna balans som jag skrivit en hel bok om!

Infraröd bastu rekommenderas för oss frusna rackare!

Däremot känner jag att jag har tappat bort mig lite gällande egenvård inom skönhet. Det var länge sedan jag gick till frisören, eller gjorde en vanlig hårinpackning, eller ansiktsbehandling, eller fick massage. Kanske är det åldern (eller pandemin?) som har gjort att jag nu mer vill satsa på mer feelgood-behandlingar, som påverkar hela kroppens system och välbefinnande, snarare än att göra en ansiktsbehandling med syror som ska fräta bort döda hudceller och ge vackrare hud på sikt (vilket är smärtsamt och ser för jävligt ut under en konvalescens-period, även om resultatet blir fint). Att fixa konstgjorda naglar pallar jag helt enkelt inte, men däremot handmassage och behandlingar som återställer fuktbalansen. Eller att gå till tandhygienisten och känna hur tänderna blir lena. Jag testade infraröd bastu härom veckan åt ett reportage jag skriver för amelia. Otroligt skönt! Den typen av behandlingar har jag blivit mer sugen på. Ska göra mer sådant, av typen ”selfcare”-behandlingar framöver.

Foto Magnus Ragnvid

 

1 kommentar
  1. Det här är värsta tiden på året för mig, från slutet av oktober till mars är tungt som sjutton. December och januari näst intill outhärdligt. Jag gör vad jag kan, äter högdos D-vitamin, bra tillskott, lägger mig kl 22 varje kväll, äter bra kost och tar några glas vin på helgen- promenerar när jag kan och tränar hjälpligt hemma. Men jag är så dödens trött och håglös, snoozar upp till 45 min varje morgon, det är som att röra sig i en blandning av blöt yllekofta och dagsgammal havregrynsgröt. Typ. Nu lägger jag till Johannesört och ska se om det kan ha effekt. En livräddare är att jag köpte mig en egen infrabastu för ett par år sedan, den står i tvättstugan och det är i särklass min bästa investering i livet, näst hus och fritidshus. Det är en makalös lyx att kunna basta varje dag om jag vill. Det gör dessutom väldigt gott för hyn och jag känner att kroppen mår bättre på många sätt.

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras