Behind the scenes med Loreen, för amelia

INLÄGGET INNEHÅLLER REKLAMLÄNKAR

Ni verkade uppskatta mina behind the scenes-bilder från jobb där jag stylar och har intervjuat kända människor. Vad kul! Så här kommer ytterligare ett sådant inlägg.

Min favoritbild, som inte ens kom med i tidningen pga utrymmesbrist…
Accessoars-arsenalen till denna plåtning. Loreen hade dessutom flera egna coola smycken som vi använde till bilderna.

Jag glömmer ofta bort hur mycket jag tar för givet att folk förstår hur det går till inför en fotografering som exempelvis ett omslag med reportage för en stor tidning som amelia. Men det är ju självklart att det inte är något alla har koll på. Jag vet exempelvis inte hur det går till under en arbetsdag för IVA-sjuksköterska i detalj (gissningsvis betydligt mer stressigt och framförallt en miljon gånger viktigare jobbuppdrag förstås).

Den här bilden fick inte heller plats i reportaget. Body från Gina Tricot och jeansjacka med fjädrar från Pello Bello.

Till att börja med så underskattar nästan alla (inklusive vi själva som arbetar med detta, trots att vi har åratals erfarenhet) hur lång TID det tar att skapa såna här bilder.

Skinnbyxor från Stand, toppen är från Gina Tricot, örhängen från pfg Stockholm, klicka här. Ärmarna tillhör en jeansjacka från PelloBello som jag demonterade inför just denna look. Bootsen är Loreens privata. Jag vill minnas att Loreen gillade denna bild/look mest av alla bilder vi tog. 

Det här är andra gången jag är med och fotograferar superstjärnan Loreen. Första gången var då hon precis slagit igenom med världshiten ”Euphoria”. Jag såg Loreen uppträda i första delfinalen av Mellon och minns att jag på måndagen efter den helgen bestämde att vi skulle sätta henne på omslaget till CHIC (som jag då var chefredaktör för). Hon hade ännu inte vunnit hela Melodifestivalen, men jag sa tvärsäkert: ”Trust me, jag är HELT säker på att hon kommer att vinna hela skiten, även Eurovision”. Och the rest is history! Då var vi tvungna att agera snabbt eftersom pressläggningen för tidningar som CHIC var långt framåt och för att inte utgåvan skulle komma ut försent behövde vi plåta henne omgående. Hon hamnade då på omslaget rätt så exakt tajmat till finalen, som hon vann.

Jag har alltid jäkligt roligt ihop med Loreen, hon är helt oberäknelig och har skruvad humor ena sekunden och växlar sedan till knivskarpt allvar den andra. Aldrig en trist sekund!

Den här gången gällde uppdraget amelia, att styla och intervjua Loreen för en omslagsintervju.

Body från Gina Tricot, vit skinnjacka från Stand Studio.

Loreen är en annorlunda artist att styla. Å ena sidan vägrar hon ta på sig vad som helst (man lurar liksom inte på Loreen volanger eller plisserade gulliga kjolar, om man nu skulle få för sig en så konstig idé) – å andra sidan har hon ett personligt och kreativt uttryck och är väldigt följsam och skicklig på att agera framför kameran. Så i princip allt hon tar på sig blir vackert på bild.

Tyllklänning från PelloBello. Skinnjackan är Loreens privata. Solglasögon från Saint Laurent/Synoptik.

Jag skissade fram ett moodboard med referensbilder och färger/material som jag trodde skulle falla henne i smaken och tursamt nog gjorde det det. När jag stylar kända människor tar jag alltid hänsyn till deras personliga stilpreferenser, så att de inte ser ”utklädda” ut. Men samtidigt vill jag alltid smyga in något i detaljerna i looken som man kanske inte har sett personerna i tidigare.

Först behöver jag låna kläder från olika presskontor som jag sedan hänger upp i mitt dressingroom och tänker ut olika kombos kring.

I Loreens fall var det en utmaning att få henne att bära andra färger än svart… Ytterligare en dimension som utmanar vid såna här fotograferingar är att jag får sätta mina egna preferenser åt sidan. Om uppdragsgivaren önskar en viss färg på bakgrundsfonden eller har övriga tankar om omslagets uppbyggnad stylingmässigt, då behöver jag leverera detta. Det är dom som är kunden, det är dom som betalar. Man får gilla läget, alternativt kompromissa lite.

Fotografassistenten tar en för laget och bär ett av plaggen som Loreen var tänkt att ha, för att ställa in ljuset. Vi bestämde sen att hoppa just denna kappa.

I amelia-fallet så var jag exempelvis väldigt förtjust i den lila fonden då den kontrasterade så snyggt mot de vita plaggen, plus att mitt färgtema för hela jobbet gick i svart, vitt, lila, rött (och liiiite rosa). Men amelia slog bakut och ville absolut inte ha lila färg på omslaget (det säljer tydligen dåligt), så då fick det bli rosa istället!

Denna bild föll amelia i smaken så den placerade dom på omslaget!

Rosa är inte direkt det man förknippar med Loreen, haha… Inte en gräddbakelse till rosa tyllklänning heller, men hon var ödmjuk och flexibel nog att låta oss ta några bilder i den klänningen (trots hennes skepsism) ändå. Jag älskade den looken, men Loreen var inte lika övertygad. Gillade ändå att hon testade! Jag är nog den första (och sista…) stylisten som fått henne att ta på sig något sådant.

Fotograferingen tog kanske nio timmar. Utan paus. Det blev en misskommunikation mellan mig och fotografen, jag stressade på och ville dra efter sex timmar men han ville passa på att fortsätta plåta eftersom teamet hade så bra ”flow”. Stackars Loreen protesterade inte utan levererade energi rätt in i kaklet utan att gnälla en enda sekund, som det proffs hon är.

Jag gillade den här looken, men röstades ner av resten, haha…

Den här fotograferingen gjordes strax innan påsk. Vi visste redan då att reportaget inte skulle publiceras förrän i slutet av augusti. Det var massor av andra planerade omslag som först skulle tryckas och komma ut i butik. Så när tidningen väl kommer ut får jag nästan en chock eftersom jag i princip har hunnit glömma jobbet och gått vidare med andra projekt.

Loreen står inte stilla en sekund framför kameran, något som gör henne både väldigt intressant att porträttera, men också aningen utmanande inför just omslagsbilder. Här behövs att skärpan, ögonkontakten och leendet sitter perfekt och då behöver man ta ungefär en halv miljon varianter till bilder.

Det var en hel del fixande med denna bild, eftersom orden handmålades på Loreens kropp av makeupartisten (som fick sudda och flytta på bokstäverna flera gånger när det visade sig att det inte blev en bra vinkel med texten mot kameran osv).
Jasmine fick testa olika sorters penslar på sig själv innan hon började ”skriva” på Loreens hud.
Vi bestämde oss för en neutral makeup, men däremot fick Jasmine leka en del med läpparna, som gick i olika starka pigmenterade färger som orange, rött och rosa.

Sammanfattningsvis en jättekul och tuff plåtning då Loreen är så eklektisk och spirituell till sitt väsen, så intressant som person och så nyfiken på mode. Intervjun kan du läsa här.

Fotograf var skickliga Karl Nordlund och makeupartist var Jasmine Lundmark. Håret fixade Khaddy.

Trötta men nöjda!
3 kommentarer
  1. Spännande inlägg! Gillar verkligen din blogg! Vore även kul att få en inblick i ditt förarbete. Du jobbar med moodboards, hur kan en sån se ut och hur arbetar du fram stilpreferenser. Hur lånar du allt till ett stylinguppdrag? Ser fram emot mer spännande läsning.😉

    1. Hej Katarina! Kan lägga upp moodboard till nästa gång, men kika i mitt senaste blogginlägg så ser du exempel på en sådan (bilden tagen på min dataskärm är moodboarden för Loreen-plåtningen). Jag lånar stilpreferenser från alla möjliga håll, dels från det stora catwalk- och streetstylearkivet från All-About-Fashion som jag är abonnent hos sedan säkert 15 år tillbaka, dels från instagram/Pinterest, men jag är även noga med att lägga in konkreta bilder på plagg som faktiskt GÅR att få fram också, alltså från de olika varumärkenas/PR-byråernas bildbanker. Blir ju jobbigt annars att utlova en look som ser jättefin ut på moodboard, men sen är omöjlig att skapa IRL… Sverige är ganska litet och här kan man inte ha FÖR hög ambitionsnivå, för allt går helt enkelt inte att lösa. Tyvärr! Jag lånar sakerna antingen direkt ifrån butik (exempelvis & Other Stories) men oftast från presskontor. Det är enklast att låna från presskontor eftersom de har plagg/prylar till utlåning som inte ännu kommit ut i butik. Vi behöver ju tänka flera månaders framförhållning när vi fotograferar för tidningar. Exempelvis: det vi plåtar imorgon (början av september) kommer inte ut i butik (tidningen, alltså) förrän i slutet av november. Men det finns inte bara ett presskontor utan kanske ett tiotal, så man måste ringa runt och kolla med flera. Roligt att du gillar bloggen, gör mig jätteglad att höra!

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras