Framtiden är grön

Sedan jag fick barn så har jag gått över till SUV, och jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en ”vanlig” bil igen. Med aktiva barn så känns det ibland som att jag inte gör annat än att skjutsa runt barnen och deras kompisar på olika aktiviteter. Jag gör det gärna, men vill då åka bra och ha rejält med lastutrymme. Idag kör jag en Volvo XC90 D5 2018. En otroligt komfortabel bil med all utrustning man kan behöva, men det är en Volvo. Ibland kan den faktiskt kännas ganska tråkig, med lite körkänsla, diesel och få hästkrafter. Vad ska man då ha istället? Kan man kombinera SUV, brum brum och miljövänlighet? Svaret är ja, men det kommer att kosta mer än att bjuda precis alla du känner till Ibiza.

Mercedes-Benz EQC 400

Det kommer två lyxiga miljö-suvar inom kort. Dels så har vi elbilen Mercedes-Benz EQC 400 som verkar jättespännande. Känns som en helt ny modell, både invändigt och utvändigt. 408 hk som gör 0-100 på 5,1 sekunder. Räckvidden är 45 mil. Dessa siffror kommer från Mercedes, så vi får väl se hur verkligheten blir. Tydligen har bilen en haptisk gaspedal, som kickar tillbaka med en slags force feedback när den tycker att du gasar för mycket, det gillar jag dock inte. Tror att det blir en fin utmanare till Tesla Model X. Priset är inte klart, men gissar på att man landar en bra bit över miljonen samt att man får byta in en av ungarna.

Interiören på Mercan är mer eller mindre stort som ett rymdskepp = stort plus!

Nästa bil är laddhybriden BMW X5 X5 xDrive45e. Äntligen släpper man en ny hybridmotor. Fler hästkrafter än tidigare, och betydligt längre räckvidd på el. Hela 8 mil sägs det. Under huven sitter en 6-cylindrig motor med 394 hk. Förbrukningssiffran är 2,1 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 49 gram/km, vilket motsvarar ca 5 kopruttar. Allt detta är ju riktig mumma! Nedsidan är att jag tycker att den ser exakt ut som sin föregångare, både på insidan och utsidan – och frågan är om inte den ”gamla” modellen är lite snyggare. Laddhybridbonusen och priset är inte klart, men amatörchansar på 750.000 SEK för en relativt ”naken” bil.

BMW X5 xDrive45e iPerformance 2019
BMWn är fortsatt snygg invändigt, men väldigt lik sin föregångare.

Av Pachi Flinkenberg Foto Daimler och BMW

 

Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras