Omogna tomater

Hejsan

Jag la ut en fråga förra veckan på instagram om att jag ville ha lite hjälp och tips med vad jag sjuke göra med alla våra omogna tomater.

Och precis som jag visste så fick jag massvis med tips.

Dessa 3 var de vanligaste:

-Ta in dom och lägg dom på en fönsterbräda i solen

Detta har jag testat förut och skalen blir hårda för mig och tomaterna mjuka och ruttnar.

-Lägg som ihop med äpplen. Fick både tips om att lägga dom mörkt och på ett fat.

Detta tror jag absolut på

-Klipp bort alla blad på plantorna så tomaterna får all näring och sol.

Det är tyvärr redan för kallt här i Dalarna för att detta ska kunna funka just nu. Men nästa år ska jag absolut göra detta tidigare

Däremot fick jag ett superbra tips från en följare som skickade en länk på Victoria Skoglund när hon gästade Nyhetsmorgon. Och är det nån jag litar på när det gäller blommor och växter så är det hon. Hon är ju en guru inom området

Och Victoria sa alltså att man ska plocka in alla tomater.
Tömma en kökslåda och täcka botten med tidningspapper och lägga i tomaterna. sen är det bara att öppna lådan och skörda allt eftersom.

De större tomaterna la jag dock i bruna avfallspåsar med dig vi äpple. I varje. Måste ju även testa detta tips.

Sen fick jag även massa bra tips och idéer med vad man kan göra med omogna tomater. Delat med mig av ett recept jag blev sugen att testa här:

Chutney på gröna tomater

• 1 kg tomater gröna
  • 250 g råsocker
  • 2 msk honung
  • 5 vitlöksklyftor
  • 1 spansk pepparfrukt urkärnad och fintärnad
  • 1 tsk ingefära färsk (riven)
  • 2 lime rivet skal och saft
  • 1.5 dl vitvinsvinäger
  • 0.5 tsk kardemumma stött
  • 2 bitar hel kanel
  • flytande pektin (eventuellt)

Instruktioner

• Skär tomaterna i medelstora bitar och lägg dem tillsammans med resten av ingredienserna i en gryta.
  • Koka upp och låt det småputtra i cirka en timme, rör om då och då.
  • Smaka av chutneyn, den ska ha hetta och vara sötsyrlig.

Tillsätt mer socker eller vinäger om du tycker att det behövs.

• Skulle chutneyn kännas för tunn, så kan man med fördel tillsätta lite pektin.
  • Häll upp i väl rengjorda burkar och förslut genast. Låt chutneyn mogna i ca 1-2 veckor.

Hej på er

Alltså eran nyfikenhet på vad som följde med hem från antikmarknaden i Frankrike har varit större än jag trodde, haha.

Så förlåt att jag håller er på sträckbänken.
Min tanke var att ni skulle få se så fort den var på rätt plats i mitt hem. Men det var visst inte så enkelt som jag trodde. Eller det tog längre tid att fixa än jag trodde så nu får ni se innan. Bra va?

Denna tavla gick jag alltså förbi och stannade, granskade ordentligt och gick sen vidare…. men bara typ 5 meter, haha. Sen gick jag tillbaka.

Jag älskar ju struktur och denna hade nåt speciellt. Pär undrade såklart hur i helsike jag skulle få med mig ramen hem (Vi var ganska överpackade redan)

Men jag såg ju att ramen var bara skit och ingenting att ha. Den fick gubben tillbaka.

Min oro var om tyget skulle vara stelt så att jag inte skulle kunna  Rulla ihop det. Men det var lugnt, Phu. Jag hade ju redan betalat när jag kunde ta ur tyget och få reda på det.

Så jäkla lycklig. Att hitta udda härliga föremål utomlands att pryda sitt hem med är vad som gör ett hem personligt tycker jag

Och här ligger det nu och ska få bli inramad. Ett otroligt vackert och runt linnetyg med struktur. Visst är det fint?

Och det är där kruxet har varit. Jag vill att det ska se ut på ett visst sätt (såklart)

Men nu tror jag att jag har hittat en tjej som kan hjälpa mig. Jag ska dit idag, fredag.

Såhär vill jag att det ska bli ungefär. Att man Säter upp tyget på en canvas, sen en tunn ram utanför. Detta är ett av Anette Hallbäcks konstverk, maaagsikt

Fortsättning följer

Hej på er

Ni som hänger med på storie vet ju att jag lider av extrem tutt-värk just nu. Sola aldrig topless utan solskydd säger jag bara. Fyyy faaan. Huden är helt trasig. Jag ska få komma till sköterska på torsdag, thank god. Men nu ligger jag i sängen och kan greja lite från mobilen iaf.

Aja, Jag hade lite gamla filmer och foton som jag ville dela med mig av.

Nämligen ett diy tips, skapa din egna konst. Kul va?

Så mycket mer personligare än att köpa en poster. För att inte tala om ekonomisk.

Foto: Patrik Persson

Här hängs tavlan upp i en av mina stylingar.

Här ser ni en snabbspolad film hur jag med en spackel spade modell mindre bit för bit smetar på spackel på canvasduken.

Och en sån här större duk hittar du på Clas Ohlsson, men finns på flera ställen.

Spacklet jag använder heter ”lätt hand & skarvspackel”

Jag köper det på byggmax. En burk kostar 99:- och räcker till ca 3 stora tavlor.

Man kan såklart variera detta i oändlighet. Spackla hela, halva, göra olika mönster mm mm.

Varför inte låta barnen göra sin egna konst till sina rum. Betydligt snyggare än en plansch på nåt fotbollslag om du frågar mig 😬

Man kan också måla med färg ovanpå spacklet när det torkat  men vänta ett dygn med det.

Här ser ni en tavla jag spacklat helt och hållet. Tror t.o.m. jag spacklade  två lager för att få extra effekt och struktur

Hej fina.

Ok, ok, jag vet att jag är sist på bollen. Men jag är en som som förtränger in i det längsta att sommaren är över  jag fullkomligt älskar sommaren. Men nu fick jag en bonus vecka i Nice så nu är jag redo för höst. Känner bara att jag vill summera denna härliga sommar lite med höjdpunkterna.

Vi började juni med en långhelg i Vemdalen och vandrade med våra vänner Jossan och Alex. Vi fick en helt underbar helg

Sen firade vi midsommar vid sommarstugan i Furudal. Vädret var verkligen helt underbart

Den var vi en helg i Stockholm med våra 12-åringar. Bodde på hotell och bara myste

En kväll jag verkligen minns var våran Italienska afton som vi hade med våra vänner Alex och Jossan  alltså vi åt hela tiden, haha. Det var juli så det var inte så varmt som ni kanske minns, så vi kunde tyvärr inte sitta ute.

Sen åkte jag och Pär en helg till Göteborg  i Juli

Jag sa till Pär ”nu åker vi dit solen är” och vi fick 2 underbara dagar där

Sen sommarens höjdpunkt, Gotland Jag är såååå glad att jag bokade detta tidigt i somras när min vän Magda hörde av sig och berättade att en vecka var ledigt i deras ”Lill-stuga”
När vi frågade barnen vad som var bäst i somras säger alla 3 helt klart Gotland. Magiskt var det verkligen  och det fina vädret var tillbaka. Där firade vi även min födelsedag

Sen fick vi några magiska kvällar på uteplatsen i augusti, tack och lov för det.

Rabattkod Lyko

[Blogginlägget innehåller reklamlänkar för Lyko]

Hallo babes

Idag får ni ett superbra tips av mig om ni tänkt handla lite makeup eller kanske nån hår produkt.
med koden adt100 får ni 100:- i rabatt om ni handlar för 600:- på Lyko,  men den gäller bara idag

Jag kommer visa er några av mina favoriter här nedan

Mitt Fransserum hittar du HÄR

Detta nya favorit märke har jag helt förälskar mig i nu på slutet. Du hittar det HÄR

För att få till detta svall använder jag Denna Värmeborste. Superenkel att använda. Jag har stl 45, men den finns i 38 mm oxå för er som har kortare hår

Och dessa produkter som visas i bild är några som jag använder jämt. Ni kan klicka in er på Lyko HÄR och bara söka efter resp produkt.

Alla är sååå bra när man stylat håret och vill ha volym som håller.

Glöm inte koden adt100

Våran Nice guide

Hej finaste

Flera av er ville att jag skulle göra ett blogginlägg med alla våra Nice-tips. Och självklart ska ni få det.

Hotell:

Först bodde vi inne i Nice längst bort på stranden låg ett underbart hotell och vi hade utsikt över hela stranden från vår balkong på 5:e våningen.
Hotellet hette Hotel Suisse Nice

Rummet i sig var ganska litet, men utsikten och balkongen var magisk.

Att sitta med ett glas rosé med bara ben var som balsam för själen. Som vi njöt av den.

Vi valde att äta alla frukostar där också.

Nästa hotell är bland det mest magiska vi nånsin bott på. Det låg högst uppe på ett berg i en liten medeltidsby som heter Eze.
Så otroligt vackert att man smäller av.
Våra vänner Anders och Elin var där för några veckor sedan och vi föll såklart som furor när vi såg deras bilder. Snacka om att vi blev inspirerade. Jag skrev faktiskt till Anders på en gång att dit åker vi, haha. Vi hade tänkt göra en till resa jag och Pären hade inte bestämt vart. Deras resa och bilder avgjorde vart vi skulle åka, helt klart.
Chateau de la Chèvre d’Or

Detta var alltså utsikten på  kvällarnas drinkar och frukosten på morgonen.

En av poolerna

Hotellet hade flera små mysiga ställen på olika platåer. Gillar man inte att gå i trappor är det här hotellet inget för dig. Endel restauranger var stängda pga av att det inte var högsäsong, men istället var det inte så många gäster på hotellet vilket var väldigt skönt

Vi fick ett superfint rum med terass ut mot havet. Magiskt fint. Detta var dock en av hotellets terasser, haha. Inte våran såklart.

Maten var såklart också superbra. Som det såklart är på fina hotell. Vi fick höra att det var väntetid på 2 månader på deras guide Michelin restaurang.

Klänningen hittar du HÄR

Precis utanför våran dörr slingrade sig dessa små gator upp och ner i den lilla byn. Det låg små butiker överallt i små charmiga utrymmen. Det har säkert legat små butiker där även förr. Man märkte att den här byn var välbesökt av turister som bara kom över en dag för att se detta ställe. Påminde mkt om st Paul de vence som vi besökt för några år sedan.

Nej men den här utsikten är bland det vackraste vi sett.

Och ingen solnedgång var den andre lik.

Restauranger:

Inne i Nice åt vi på flera bra restauranger och vi höll oss inne i gamla stan eftersom vi fått tips om att där ligger de allra bästa. Och så var oxå fallet när vi sökte på tripadviser.

Första middagen. Jag åt fisk och Pär åt anka. Restaurant Le Panier

En bättre lunch. Jag åt en sallad, Pär tog dagens som var en fisk. Supergott. Vi minns inte namnet tyvärr men låg mot stranden på en stor uteservering bredvid ett stort valv.

En dag hyrde vi cyklar och cyklade till grannstaden Cagnes-sur-mer Och åt skaldjursplatå på Charlot 1er Cros de Cagnes.
Nu blev Pär dålig dagen efter men det kan man ju bli hemma oxå. Och jag åt och blev inte dålig 🤷🏻‍♀️

Det här är en av de godaste pizzorna jag nånsin ätit.
Burrata och pesto, mums. Ät här en kväll säger jag bara, ligger mysigt i en gränd. Carpe diem

Både bilden ovan och under är från samma restaurang, Pärra ville ha samma pasta två dar på rad. Det, mina vänner, händer inte ofta, haha.

La Voglia

Butiker:

Stråväske-butiken ligger också i gamla stan. Ni måste besöka denna om ni kommer till Nice.
Le Palais D’osier, 3 rue de la prefecture

Måndagar på torget i gamla stan så är det alltså antikmarknad.
Jag hade kunnat gå där huuuur längesen helst. Den var gigantisk. Med massa stånd överallt. Lite dyrt såklart på sina håll. Men har man tid och ork så skulle man kunna hitta många fynd.

Att bara strosa runt i den gamla delen av Nice är supermysigt. Man hittar små charmiga butiker överallt. Alla Pärs linneskjortor kommer från John Hendric, ett tips till era män. Pär älskar dom.

Det enda negativa vi kände med Nice var att stranden var av sten och även ganska brant när man skulle gå ner till vattnet. Alltså inte så skön att ligga och sola på. Och heller inte så barnvänlig.
Därför gick vi ofta in på ett ställe där det fanns solstolar att hyra samt restaurang och alla bekvämligheter. Lite dyrare såklart, men vi tyckte det var värt det.

Vi bar munskydd på alla offentliga platser både i Nice och i Eze. Enda stället man inte behövde bära det var när man solade och badade på stranden och när vi satt ner på restauranger samt när jag tränade och sprang.
Det var ovant första dagen men sen vande man sig. Och alla bar dom verkligen. Det kändes tryggt, servitörerna och alla som jobbade på hotellen tex.
Och även om Nice är en betydligt mindre stad än Stockholm så har man tagit dessa åtgärder. Det blev ganska lätt att jämföra eftersom vi nyss besökte vår huvudstad. Och där trängdes folk på gator och i butiker. I Nice tänkte alla på att hålla avstånd. Så nej, vi kände oss aldrig oroliga  jag ska vara ärlig.

Hoppas ni gillade våran Nice guide, jag tror jag fick med allt, haha. Annars får ni väl hojta till om det är ngt ni undrar över.

Kram / Marit

Makeup-bas

[Blogginlägget innehåller reklamlänkar för Lyko]

Hej på er

Vi har det helt underbart här i Frankrike. Men jag vill kika in lite snabbt och visa er min enkla makeup-bas som jag lägger. Den är så enkel och ger så bra resultat att jag bara måste dela med mig av den.

Jag gillar oftast inte när makeupen är för täckande och jag har hittat en trio produkter som är heeelt underbara ihop. Som jämnar ut, ger lyster men som inte ser ”för mycket ut” bra va?

Med koden adt100 får ni just nu 100:- rabatt på Lyko om ni handlar för 600:-

1: Börja med Clarins beauty flash balm. Och har ni inte testat denna så har ni verkligen missat nåt.
Den stramar till huden och gör så att det blir som ett litet ”ansiktslyft” Den kallas för askunge-cremen av en orsak kan jag lova.
Magisk.

Jag använder den även som nattmask när jag är utomlands för den läker hud som fått sol en hel dag tycker jag. Klicka in och läs om den.

2: Base of Sweden primer. Bästa primer jag testat nånsin. Jämnar ut huden i både färg och linjer. Sjunker in och blir 1 med huden. Samtidigt som den ger glow. Det finns bara en färg så inget kan bli fel.

3: Och glow vill jag alltid ha lite extra på kinder och näsa. Gobi wonder powder från Make up store är en favorit jag använt länge. Love it!!!

Kram på er🇫🇷

Hälsning från Nice

Hej på er

Vill bara kika in och säga hej. Vi njuter för fullt här i Nice.
Vädret är precis sådär lagom varmt och skönt, havet är behagligt svalkande och solnedgångarna magiska.

Jag tänkte att jag ska göra ett längre inlägg med alla våra bästa ”Nice-tips” sen. Med alltifrån hotell, restauranger och butiker.

Man vet ju inte om tex hotell är så bra som man tror när man sitter hemma i Sverige och bokar. Men det här första hotellet vi bor på nu, var verkligen magiskt. Balkongen och utsikten, jag tappar andan varje gång jag tittar ut.

Jag tycker själv vi är jäkligt bra på att hitta de där underbara pärlorna när vi är ute och reser. Eller nu ska jag inte ta åt mig äran här, haha.
Min Pär är jäkligt duktig på att göra research innan vi bokar. Han läser och söker på massor av ställen innan han bestämmer, det är A och O enligt honom när vi ska åka iväg. Vi lägger sällan pengar på nåt halvdant.

Sånna är vi helt enkelt. Åker vi iväg vill vi ha det bra.

Magisk klänning HÄR

Favoritläppglans HÄR i färgen 001

Kärleksresa

Hej fina ni.

Hoppas ni mår bra, själv har jag haft en lite turbulent morgon med försovning, haha. Aja, nu är allt i sin ordning.

Jag sitter på tåget påväg mot Gävle. Det känns precis som förr i tiden när jag satt mig på tåget varannan fredag och åkte till Pär. Precis som då lyssnar jag på våran lista på Spotify. Listan som gjordes under den dr tunga jobbiga tiden när allt var kaos. (För er som inte läst om hur vi träffades som finns det att läsa HÄR) Vi la till låtar både jag och Pär till den här listan och det blev ett sätt för oss att kommunicera våra känslor till varandra när allt annat var för svårt. När vi inte pratade med varandra för att livet var för svårt. Det här är över 8 år sedan idag, jag kan inte fatta att det är så längesen. Men även om det var det jobbigaste beslutet jag nånsin tagit så var det så rätt.

Pär har ett viktigt jobbmöte just i detta nu och jag tror han kommer vilja fira efter det. För det är nåt skoj och spännande på gång.
Han kommer hämta upp mig på tågstationen i Gävle och sen åker vi mot Arlanda.

Vi ska tillbringa en vecka på franska rivieran. Och det ska bli magiskt med en till veckas semester. Såklart kommer vi vara försiktiga, bära munskydd i offentliga miljöer och hålla oss ifrån storstaden.

Vi lever ju ett lite annorlunda liv med varannan vecka ifrån varandra. Därför bokar vi ofta in tid och ”mys” bara vi två. Vi vet hur viktigt det är att vårda kärleken och prioritera varandra i denna annars stressiga vardag. Och vi älskar verkligen att göra saker ihop.

Jag ser fram emot varma kvällar på en balkong. Kortspel, rosévin vackra solnedgångar och god mat.

/kram Marit

Hej fina ni

Jag har precis kommit ut på andra sidan. Nu känns livet ”normalt” igen.

Men alltså den där känslan som gör att man känner sig totalt värdelös, ful, tjock, otillräcklig och svag. Den är så jäkla jobbig att man bara vill gråta. Pms snackar jag om såklart.

Träningen är inte skoj för man är så jäkla svag och dålig. Jag går runt och jämför mig med alla andra och tycker att jag själv jag är världens sämsta. Det här gäller allt. Träning, jobb, mm

Jag vill knappt prata med folk ”för vem vill prata med mig”

Mitt tålamod är så dåligt när jag mår såhär och minsta lilla sak blir stor. Både när det gäller ungarna med också min fina Pär. ”Va, har du bara gjort en löjromspizza till 4 personer? Hur tänkte du då?”
Då låter man trevlig va? När han stått i köket och fixat allt. Stackars man tänker jag emellanåt

Den värsta känslan är nog ändå självbilden jag har.

Att jag kan tycka att jag är så ful och tjock så jag vill vara gömma mig i den största huvtröjorna och byxorna som finns. Allt skaver och trycker, alltifrån trosor, bh och brallor. Jag vill inte ens att nån ska ta i ”äckliga mig”

Jag är också extremt känslig för kritik just i denna känsla. Minsta fråga om jag gjort rätt kan få mig att bränna av.

Dessa känslor och tankar är Så otroligt jobbiga att leva med några dagar varje månad.

Jag vet att flera känner igen sig och jag vet att jag borde ta tag i detta. Men när jag gjorde det för längesen fick jag ett ganska trist bemötande inom sjukvården, tyvärr. Och därför har jag inte brytt mig om att söka hjälp igen. Får se om jag orkar igen….