Frågor och svar Homestyling

Hej på er

Jag fick jätte många frågor om mitt jobb igår när jag la upp en story från en styling på instagram. Det dyker upp nån fråga då och då och tänkte samla lite av dom som ofta kommer upp här på bloggen.

Hur länge har du jobbat på med homestyling?

I 2 år nu. Jag sa upp mig som Visual merchandiser på Åhléns i slutet av 2016 och i Januari 2017 startade vi The Mod.

Har ni eget lager eller lånar ni från möbelfirmor

Vi har helt eget lager. I början samarbetade vi med Lindholms möbler i Gävle då vi hade mest uppdrag där. Det var mkt för att inte behöva åka flera vändor fram och tillbaka Borlänge/Gävle eftersom vårat lager ligger i dalarna. Men idag har vi bara våra egna saker. Vi återinvesterade allt i början och tog inte lön på 10 mån.

Lagret har vi på ett ställe i Borlänge som heter Montrab, det är som ett förrådshotell där det är enkelt att backa upp bussen och packa in möbler och tunga kartonger. Ibland känns det som att lagret är alldeles för litet och ibland har vi inga saker alls på lager. Allt beroende på hur många stylingar som är ute. Och jag skulle nog säga att vi har möbler, textil och dekoration till ungefär 5-10 stylingar på lager. Alla stylingar är ju inte tomma objekt heller. 

Samarbetar ni med flera mäklarfirmor

Ja, det gör vi. Men i Borlänge är vi exklusiva mot Svensk fastighetsförmedling. Och det är även dom som förmedlar det mesta av våra jobb. Kunden är dock säljaren och även den som vi fakturerar.

Står sakerna kvar efter fotografeing?

Ja, alla saker står kvar till visning och såklart även lite extra. Vi brukar räkna på ca 4-6 veckor. Men ibland blir det längre och ibland kortare om objektet säljs snabbt.

Tar ni ett fast belopp per styling eller får ni % på försäljningen.

Vi tar alltid ett fast belopp. 

Vad kostar en homestyling?

Alla objekt är unika så man kan inte sätta en exakt prislapp. Men en fingervisning brukar vara en helt tom 3 rok kostar mellan 25-30 000:- beroende på storlek, trappor läge mm. Sen kan man ju såklart gå in i fullt möblerade hem och hjälpa till att rensa och lägga till där det behövs. Så alla jobb brukar jag tänka hur många timmar tar detta, hur mycket saker behöver jag komma med, sen utifrån det sätta ett pris. 

Sen är ju homestyling avdragsgillt mot vinsten.

Målar ni om också?

Har inte gjort det hittills men vill en kund ha hjälp med det så självklart.

Gör du även homestyling om man inte ska sälja utan bara vill ha hemmet piffigare?

Ja, vi har hjälpt flera privatpersoner. Då gör man först en hembesök och kollar vad man behöver hjälp med. Den röda tråden genom hele hemmet? ett specifikt rum man inte får till? ett nybyggd hus/lgh som behöver sista touchen. I sådana jobb tar vi 600:-/h

Hur sätter ni upp tavlor/speglar? Befintliga hål eller gör ni nya? Åtgärdas hålen i så fall?

Vi har alltid en diskussion med kunden. Är det en nyrenoverad bostad så gör vi såklart så lite hål som möjligt, och inga alls om kunden inte vill. Då får man trolla med att luta tavlor istället eller använda tape. I sådana hem krävs oftast lite mer växter och textilier för att få till känslan. 

Lånar ni växter?

Vi har ett samarbete med Plantagen, både i Falun och i Gävle. Det samarbetet är vi väldigt stolta över. Deras sortiment är grymt bra.

Bär du allting själv eller anlitar du flyttfirma?

Jag bär allting själv och ja, det är ett tungt och slitsamt jobb. Nån gång ibland hjälper Pär eller mina grabbar mig. Om vi säger såhär, jag tror inte detta jobbet är för alla. Det är extremt slitigt och man måste vara väldigt stark. Visst skulle jag kunna ta in bärhjälp, men oftast blir jag för snål och anser att jag hellre bär och tar pengarna själv, hahaha. Men fortsätter det rulla in så mycket jobb som det gjort inser ju även jag att jag måste ta hjälp för att inte slita ut mig.

Hur har ni marknadsfört er?

Det där skedde lite på automatik liksom, både här i Borlänge och Gävle. Självklart hjälpte min blogg samt instagram till, men sen hade vi också bra kontakter med mäklare. Vi jobbade snabbt upp en portfolio och nöjda kunder som referens.

Vad tjänar man?

Tja, det bestämmer jag såklart själv. Alltså hur mycket jag vill lämna kvar i företaget. Men sen ska ju pengar gå till övriga kostnader och sådant också, bussen, bensin, hyra, nya möbler mm. Men jag klarar mig och det är huvudsaken, en del månader går bättre, andra sämre.

Men att få bestämma över mig själv är ren och skär lyx. Självklart också en oro ibland om inte jobben rullar in, men det har alltid ordnat sig på nåt vis. Att säga upp mig och ”starta eget” är det bästa jag gjort. 

Är homestylister överrepresenterade i Dalarna eller finns det marknad för fler?

Oj, svår fråga. Ingen aning faktiskt. Det är ju inte så stort på de mindre ställena utanför städerna. Och vi har ju turen att vara ”låst” till en byrå som är störst på marknaden i vår stad och därmed även få mycket jobb. Men visst får jag lov att tacka nej till jobb ibland för att jag inte hinner med, eller för att kunden valt en annan byrå än den jag jobbar ned. Det är ett lyxproblem såklart.

Före/efter

Hoppas att ni fick svar på det ni funderade på. Det är jätte roligt när ni frågar saker förresten, mer sånt tack.

Hoppas ni får en fin lördgaskväll

/Marit

5 kommentarer
  1. Du är otroligt duktig och jag gillar verkligen att se hur du stylar alla hem! Jag har beställt en grön matta från ellos, Alton 200x300cm som är super snygg! Fick sån bra inspo när jag sett dig tipsa om den! Men nu har jag fastnat lite och skulle behöva lite tips. Jag har en ljusgrå soffa och ett jätte fint maffigt mörkt träbord, hur skulle du stylat runt i kring? Jag tänker på textiler och dekorationer. Jag älskar jordnära färger och murriga mysiga toner. Har lite små panik över detta och behöver lite expert tips! 😁🌟

    1. Hej Linn

      Ursäkta för sent svar. Min uppkoppling på bloggen har varit dålig på semester.

      Vad roligt att du köpt en alton, dom är sååå fina.

      Till dina övriga frågor så hjälper jag dig jätte gärna. Men eftersom det är mitt jobb och leverbröd så tar jag betalat för sådana jobb.
      Och jag kan utföra dom över nätet henom att du skickar foton och bilder och lite mer exakt förklaring på vad du vill ha hjälp med.
      Jag tar 600:-/h och ett sådant jobb och det tar ca 2-3h vanligtvis 🤗

      Hör av dig på Mail om du vill ha min expertis.
      Marit@themod.se

      Kram /Marit

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras