Så tränar jag när jag är sjuk

Träning och sjukdom är inte två saker som går hand i hand. Det är väldigt många som frågar mig om just detta. Vi kan börja med att acceptera att vi någon gång kan bli sjuka i förkylning, influensa, magsjuka eller annat ganska vanligt förekommande OCH då sluta låtsas som om vi blir förvånade och tänka åhh så typiskt jag som precis kommit igång, nu är allt förgäves. GLÖM DET! Ingenting är förgäves och är du igång med din träning så är du troligen starkare i din återhämtning och kommer mycket snabbare tillbaka men, och jag menar ett stort MEN, stressa aldrig tillbaka till din träning när du är sjuk. Du vinner absolut ingenting utan snarare tvärtom. Det kan dessutom gå riktigt illa och du drar på dig något ännu allvarligare och blir borta en mycket lång tid istället.

Feber och ont i halsen är ett BIG NO, förkylningen är nästan över och du har lite snuva hmm en lättare träning kan gå. Magsjuka är förstås ingen diskussion hoppas jag ha ha men när man kommer tillbaka efter en magsjuka så ska man vara medveten om att man har förlorat en massa vätska så ta det lugnt och kom ihåg att fylla på under tiden du är sjuk och även efteråt genom att dricka mindre mängder ofta och utspritt under dagen. Kanske t.o.m. ta vätskeersättning som finns att köpa på exempelvis apoteken.

Så här ska du träna när du är sjuk;)

Sova, dricka mycket, öva avslappning och ta tillfället i akt och träna dig i att hantera livet dvs. träna ditt inre med tex. Mindfulness övningar. TRÄNA DIG I ATT ACCEPTERA LÄGET, det är vad det är just nu och du kan absolut planera och göra allt du kan för att det inte ska inträffa igen eller iaf att det dröjer läääääänge innan det sker igen men har det hänt så är det bara så och du kan just då inte förändra det…

KÄMPA!

 

5 kommentarer
  1. Så bra skrivet. Så rätt och så riktigt och det är just så jag brukar känna. När jag är sjuk måste jag verkligen lägga band och öva på att ta det lugnt. Speciellt i fasen när man börjar bli bättre ?

  2. Så bra skrivet. Har googlat detta ämne ibland men här fick man det väldigt enkelt och bra beskrivet.

  3. åh jag är sjuk nu. Får panik, hade just kommit igång och börjat få resultat som jag längre längtat efter men sååå kom en sak som hände en anhörig under en vecka och efter det feber så nu är jag uppe vid två veckors uppbehåll och jag blir galen!

  4. Peppar peppar, varit frisk i många veckor nu o håller alla tummar o tår för att det inte blir bakslag.. Ligger ca 1mån efter i min löpträning till GV i maj så paniken är påtalig.. 😉

    Sprang o lyssnade på er om fåfänga igår i SOLEN.. O tänker på avundsjuka osv, o att man måste vara tacksam för att man är frisk osv, men att det inte hjälper om nått annat känns skit, o har man möjlighet att ändra det blir det ju bara en positiv boost, om man är medveten att det inte är nått annat som är problemet… Att man inte försöker köpa lyckan.. Jag är inte speciellt fåfäng (LAT) men gillar ändå att få känna mig fin, så gott jag orkar att fixa till mig o det har alla rätt att få göra.. 🙂

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras