Svårt att träna ditt inre? Jag har tipset…

Som säker fler av er vet så förespråkar jag att vi alla borde leva mer i nuet, träna mer än bara kroppen och satsa på att vara lyckliga. Träna insidan eller åtminstone stanna upp och varva ner mellan varven.

Livet rusar och vi har ofta inte tid att reflektera över det sanna jaget, hur mår jag och vad känner jag oavsett om vi känner lycka, sorg, trötthet eller vad det än må vara så är det viktigt att vi vågar känna just det. Att vara medveten och närvarande i sig själv är nyckeln till att överhuvudtaget kunna påverka sig själv eller förändra och utveckla.

Ett enkelt tips (av många) som jag själv är väldigt förtjust i är att använda en spikmatta. Det ger en nåt ”att göra” och med det menar jag att många upplever det här med att träna sin inre styrka och att exempelvis meditera är svårt och vissa tycker även att det känns flummigt. Det kan vara enklare att använda sin fysiska kropp som redskap för att komma åt den mentala kroppen.

Skaffa dig en spikmatta!

-Vila på spikmattan för att få cirkulation i trötta ryggmuskler (du gör nåt för din fysiska kropp som samtidig hjälper dig att slappna av och fokusera på att slappna av för annars gör det lite ont. Du tvingas att bara ligga, andas och utan att du egentligen tänker på det så är det en början till att samtidigt träna ditt inre.) Du pausar i livet!

Passa nu på att bara observera hur det känns med spikmattan mot kroppen, vad kan du känna… känner du smärta, behag, att det pulserar, värme, känns det mer på något speciellt ställe osv… Försök att bara observera känslan utan att leta förklaringar, bara konstatera och känn precis som det är. Bli medveten! ANDAS!

Din tankar kanske vandrar iväg och du börjar att planera vad du ska göra på jobbet dagen efter, eller känner oro för nåt gammalt som har hänt tidigare… OM detta sker så kan du bara observera att det sker och försöka att medvetet rikta tillbaka din uppmärksamhet till nuet till känslan av att ligga på din spikmatta och bara andas…

Ju oftare du tränar detta ju längre stunder lyckas du att behålla din uppmärksamhet utan att vandra iväg i tankarna. Du blir bättre på att behålla fokus och du får pausa din hjärna.

Jag har tränat stenhårt fysiskt periodvis genom livet och då var det otroligt lätt att komma ihåg att ta den där pausen på min spikmatta för att man nästan jämt och ständigt hade ont (träningsvärk) i kroppen, de är ju så skönt att få igång cirkulationen i kroppen OCH samtidigt bara vara, pausa hjärnan! Idag får jag påminna mig själv för att det ska bli av men det är värt det, jag lovar!

Stark på insidan och ut…

9 kommentarer
  1. Spikmatta!

    Bor man i en liten håla som jag gör så finns massor av skog med natur att springa i och det är bra.

    Men när man sprungit långt så händer det att jag lägger mig på en spikmatta efter att ha duschat.

    Ännu mer då jag inte kan sova på natten då spikmatta får mig att koppla av bättre, eller vill tro det.

    För mig så handlar det kanske inte så mycket om träningsvärk utan mer att landa och ta mark igen.

    Bra tips Sabina.

    1. Strålande, jag använder spikmattan likadant men blir extra påmind när kroppen känns också så jag ”slår två flugor i en smäll” kan man säga haha.. 🙂

  2. Funderar på om det egentligen är mitt problem… Har ju tappat fokus på maten o orkar inte ta tag i det, trött så trött.. fortsätter att gå upp i vikt o avskyr mig själv mer, o tröstar då mer… stanna upp, vila o fokusera på annat är nog enda vägen.. känns låååång….

    Sprang första långpasset inför GV, på halt underlag i o för sig, men kollade statusen förra året o insåg att jag kom 1,5km längre på samma tid o puls.. blev ju väldigt upplyft av det.. ?

      1. ja, nått annat finns inte… det är som sambon o jag sagt om o om igen.. hur hade vi mått om vi inte börjat träna för 4år sen.. tittar man på kort så ser man ju tydligt (trots att jag har gått upp 10 av 18kg) att vi är så mkt sundare i kropp o själ idag än då… 🙂

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras