”Vi följde vår karriärdröm och lyckades, trots alla nej i början”

Arbilina och Nina är två techentreprenörer som pitchade sin idé över 100 gånger innan de fick ett ja. De har mycket att lära andra kvinnor som är sugna på att starta eget och vet sedan sina tuffa år i London hur viktigt fokus och engagemang är då man verkar i en konkurrensutsatt bransch.

Dashl är en hår- och skönhetsbokningstjänst där du kan söka bland inspirerande bilder från hundratals olika stylister. Du väljer en look du gillar och kan direkt se vem som ligger bakom den looken, se priser, tider och kunna boka/betala direkt på Dashls plattform (’Book the look’).
– En finfin och smidig fördel med tjänsten är att du kan boka stylisten både på salong, men även hem till dig själv, till kontoret eller hotellrummet, säger Nina Akbaro, 29 år, operativ chef för Dashl.
– Hur ofta kollar du på bilder för inspiration innan ditt nästa frisörbesök? Nästan jämt, eller hur? Det gjorde jag med. Jag sparade ner bilder och visade dem för frisören för att förklara hur jag ville se ut. Men det blev aldrig riktigt som jag tänkt då det sällan går att återskapa en annan persons resultat, förklarar VD:n Arbilina Nissan, 33 år.

Succéförfattaren Camilla Läckberg och PR-profilen och entreprenören Christina Saliba är själva konsumenter av tjänster som makeupartister, frisörer, nagelteknologer och så vidare. De tyckte båda att hela denna industri var omodern och hade själva planer på att starta en app för att boka skönhetstjänster hem. I samma veva träffade de Dashl’s grundare och bestämde sig istället för att investera i det nystartade techbolaget med sitt investmentbolag Invest in Her, som ska satsa på kvinnligt företagande.

”Hitta en medgrundare som kompletterar det du inte kan”

Hur kom ni i kontakt med Invest in Her?
– Vi träffade Christina och Camilla december 2016, endast två veckor efter att vi hade lanserat betaversionen för Dashl för ett förutsättningslöst möte. Vi höll kontakten i flera månader innan det resulterade i en investering i Dashl!

Hur var det att träffa Camilla Läckberg och Christina Saliba första gången?
– Det var jättespännande för oss då vi har en enorm respekt för Christina och Camilla både som ledare inom sina fält samt som affärskvinnor då de båda är oerhört framgångsrika. Det är även imponerande att de startat bolaget tillsammans baserat på sin gemensamma kunskap och driv, byggt på en stark vänskap och en delad värdegrund och vilja att främja kvinnligt ägande och skapa fler förutsättningar för kvinnor att driva egna bolag. Så mycket girl power och vi är otroligt glada att ha deras stöd i ryggen!

I London pitchade ni den här idén till något som påminner om Dragon’s Den. Berätta mer om detta, låter både läskigt, spännande och utvecklande!
– Vi var med i ett startup accelerator-program under två månader, där tio startups blir utvalda varje år att vara med och utveckla sina idéer. Dagarna börjar med presentationer av olika föreläsare som sedan ger en ‘hemläxa’, vilket innebar att man skulle testa sina idéer i verkligheten. Vi hade redan jobbat ett år med Dashl innan detta så vi var relativt färdiga med vår test och validation, vilket innebar att vi kunde finslipa vår affärsidé ytterligare. Varje dag hade man cirka 60 sekunder för att pitcha mot tre olika “drakar”. De kunde vara investerare, grundare och VD:s för olika bolag och de var väldigt ofta hänsynslösa i sin feedback. Det var en utmaning till en början, men det härdade oss och vi visste tidigt att vill man lyckas så måste man släppa sin guard för att kunna ta till sig av andras input och feedback. Sedan var det inte alltid den feedbacken var bra, men det var en lärdom i att stå stadigt och tro på sin idé och ta till sig av vad som var värdefullt och implementera det i vår affär på ett sätt som gör den mer lönsam.

”Vi hade ca 60 sekunder att pitcha mot olika drakar”

Dashl låter som en affärsidé som inte borde kräva särskilt mycket kapital på grund av rätt låga fasta kostnader. Jag tänkte på det faktum att ni inte har någon dyr produktion, inte behöver göra kostsamma inköp/sitta på dyra lager, inte behöver några stora lokaler, inte så mkt personal osv. Varför var ni tvungna att ta in extrakapital? Hade det inte varit bättre att äga allting själva?
– För oss är det tekniken och marknadsföringen som kostar mest. Det kostar oerhört mycket i timmar att utveckla den tekniken vi har eftersom det inte redan finns färdigt. Exempelvis hela photo discovery-lagret som vi har. Sedan är det även en snabbrörlig och konkurrensutsatt bransch och då är det viktigt att växa snabbt både i form av produkt samt expansion. Organisk tillväxt hade gjort att vi hade hamnat väldigt långt efter och inte kunnat konkurrera med existerande lösningar. Genom att ta in investeringar utifrån kan vi utöka teamet, utveckla tekniken, expandera och marknadsföra Dash. Det här gäller även för ägandeskapet, det är bättre att äga mindre andelar i något stort, än att äga fler andelar i något litet (då syftar vi på värdet). I och med att vi tagit in externt kapital har vi också knutit till oss extremt värdefulla externa kompetenser av de nya delägarna/investerarna som både rådgivare och mentorer.

Vilka råd vill ni ge till kvinnor som sitter på en grym idé inom techområdet men som inte känner att själva bemästrar själva kodningen eller tekniken?
Arbilina: ”Våga satsa! Gör grundlig research, ta fram en prototyp, ha en tydlig affärsplan och förmedla din expertis och kunskap till rätt personer så att de ska vilja gå med i ditt bolag och stärka dig på de fronter där du brister. På så sätt kan man förverkliga sin affärside tillsammans. Ta in en CTO eller en tekniskt kunnig person i grundarteamet som kan se över allt. Vi kan inte koda själva men förstår de övergripande aspekterna och har fått lära oss principerna allt eftersom.”

Nina: ”Just do it! Lägg inte ner för mycket tid på att skriva 40-sidig affärsplan. Learn by doing och se till att gå ut och prata med kunderna. Hellre lansera en halvfärdig produkt/tjänst som du sedan kan jobba vidare med utifrån användarfeedback än att fastna i att pilla för mycket. Det kan till och med handla om endast en landningssida. Självinsikt är även viktigt, vet du att du inte bemästrar tekniken och har en teknisk produkt så hitta en medgrundare som gör det. Argumentera väl varför de ska jobba med just dig och just din affärsidé.

”Lägg inte för mycket tid på att skriva en 40-sidig affärsplan. Just do it!”

Många är nyfikna på techområdet som egna företagare men backar eftersom de är skraja för att utvecklingen går så fort och det man lär sig idag är inaktuellt om ett halvår. Vad har ni för input här?
– Det kan stämma, men man ska ändå veta att det som ändras på techsidan tar ibland flera år innan det syns ut mot konsumenten. Och många bolag håller sina sajter enkla för att det är lättare för konsumenter som inte är så tech-insatta att kunna hantera sina köp och bokningar digitalt. Tillämpar man tekniken backend har man en superbra plattform som är avancerad i funktionalitet och skalbar men lätt att hantera och användas av användarna. Hellre bygga enligt efterfrågan och inte tvärtom, alltså börja med lite funktionalitet för att sedan lägga på nya funktioner allt eftersom. Det är tricket för att hålla sig flytande och samtidigt uppdaterad!

Ni är alltid så flawless snygga i håret! Jag måste fråga hur lång tid ni lägger på håret varje dag? Och vilka produkter använder ni?
Arbilina: ”Men wow, tack så mycket. Jag använder alltid värmeskydd från Uniq One och min GHD Curve Curling Wand och en hårfön från Cloud Nine.”

Nina: ”Jag blev själv superinspirerad av att Arbilina alltid var så snygg i håret så jag har också investerat i en GHD Curve Curling Wand. Jag har också en plattång från Cloud Nine för de dagar då jag vill ha platt hår! Jag är på eller av, antingen så kör jag på och lockar håret vilket tar mig cirka 30-40 minuter eller så borstar jag bara mitt hår och går till jobbet vilket tar mig 30 sekunder. Mina favoritprodukter är Organisk Coconut schampo och balsam.”

Om ni bara har tre minuter på er att lägga en snygg panikmakeup till vardags, hur ser denna snabba men effektiva makeup ut? 
Arbilina: ”Jag tror på helhetsfixar, haha. Inget fungerar utan det andra! Men då tar jag mindre av allt och skippar ögonskuggan. En bra bas, concealer, mascara, blusher och brynpenna. Aldrig utan min brynpenna!

Nina: ”Detta händer mig varje vecka. Då satsar jag bara på basen + mascara. Kör foundation, rouge och mascara. Och brynen! De måste alltid målas i.”

Vika skönhetsmissar har ni gjort?
Arbilina: ”Jag fick min granne Anna-Karin att permanenta mitt hår när jag gick i sexan, trots att jag redan hade lockigt hår (alla mina vänner gjorde det så jag insisterade och mamma tyckte jag hade tappat det helt).

Nina: ”Allt från puderrosa ögonskugga till läppenna med skarpa linjer och tandsmycke (som jag hade kvar i över fem år!) Men mitt försök att få till slingor på salong tar nog priset då det blev tigerränder! Jag kom hem och grät och färgade över håret själv med en hemmaprodukt.”

Vem i Sverige har det coolaste håret/frisyren?
– Camilla Läckberg, som alltid vågar prova nya frisyrer och färger!

Vad gör ni om tio år?
Nina: ”Dashl har expanderat till andra länder och till Mellanöstern samt inom andra segment. Personligen har jag nog en bas i Stockholm och även London tills dess.”

Vad gör ni om tio minuter?
Nina: ”Går igenom min Trello-board för att se vad mer som är kvar att göra för dagen innan jag kan lämna kontoret.”

Dashl har nu öppnat en popup i AMF:s retailsatsning ’The Lobby’. Nu finns popupen på Regeringsgatan 61 i Stockholm fram till den 5 juli, för er storstadstadsbor som vill besöka Dashl för hår, makeup och nagelfix innan eller efter jobbet. Kika in här för mer info

Av Charlotta Flinkenberg Foto Dashl

Shiseido
480 kr
Twist & Tango
899 kr
GHD
1699 kr
Agnes Cecilia
629 kr
Apple
4999 kr
Ellos
599 kr
Essie
119 kr
Second Female
639 kr
Inga kommentarer än

Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras