VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Q: Jag är laktosintolerant/äter inte gluten – kan jag gå med?
A: Absolut, du får då tips som är anpassade efter din matallergi.

Q: Jag vill bara vara med i en eller två månader, varför går inte det? 
A: Det väldigt svårt att skapa hållbara rutiner och vanor på kort tid. Har man felaktiga kunskaper/bristande insikter om såväl kost samt sina egna ätbeteenden så tar det tid att ändra det beteendet. Tre månader är ett realistiskt tidsestimat.

Q: Charlotta Flinkenberg är inte licensierad kostrådgivare eller PT, varför ska jag lyssna på hennes råd?
A: Charlotta har gett ut två böcker om kost/träning och skrivit över tvåhundra hälsorelaterade artiklar i olika tidningar och media de senaste 20 åren. Hon är påläst i området. Framförallt har hon en egen erfarenhet av såväl övervikt som destruktivt ätbeteende, men tog tag i sin övervikt (på 25 kilo) för över 17 år sedan och har hållit vikten mer eller mindre intakt sedan dess. Just att HÅLLA vikten efter en viktnedgång är det svåra.

Q: Är tjänsten enbart för kvinnor?
A: Nej, alla är välkomna att anmäla sig.

Q: Varför ingår inte träning i coachingprogrammet? Att röra på sig är väl ändå det enklaste sättet att gå ner i vikt?
A: Majoriteten underskattar hur mycket de stoppar i sig och överskattar hur mycket de rör på sig. Eller underskattar vilken effekt träningen har för att exempelvis förbränna kalorier. Du behöver träna som elitidrottsman för att kunna balansera ut ett högt energiintag, de flesta orkar inte det. Det enklaste sättet att gå ner i vikt är inte att lägga TILL något (som träning) utan att ta BORT något (ur din kost). Alltså att du tar bort en viss mängd av det du äter. Eller exkluderar det helt vissa dagar, för att kunna njuta av det mer selektivt på särskilda tillfällen. Dessutom blir det riskabelt att förlita sig helt på träning eftersom många a hamnar i situationer då det är svårare att få till träningen, man kan bli skadad, man är på semester, man är uppslukad av annat tidsmässigt och får svårt att hinna osv. Ett önskemål är dock att du som går viktcoach-programmet ska promenera dagligen, gärna utomhus.

Q: Kommer jag att kunna äta godis eller dricka vin?
A: Ja. Men inte varje dag och inte i orimliga mängder. Du behöver inte avstå från något. Viktcoach-programmet kör inte med förbud, däremot vissa restriktioner. Du behöver lära dig när du kan äta vissa saker och hur mycket. Mat innebär ofta njutning och njutningen vill vi behålla, det är baksidorna med överätning, skam och ohälsa vi vill undvika.

Q: Hur mycket övervikt måste jag ha för att kunna anmäla mig? Kan normalviktiga vara med för att lära sig bibehålla sin vikt, även om de inte behöver gå ner?
A: Programmet skräddarsys och individanpassas efter varje person och du behöver svara på flera frågor när du anmäler dig. Det är svårt att ge generella svar här eftersom folk har så olika uppfattningar om vad som klassas som övervikt eller normalvikt osv. Viktigt att fylla i all information som deltagarna uppmanas att göra, med nytagna bilder, längd, mått, vikt, ålder osv innan vi kan ta ställning. Men generellt så ja, normalviktiga kan vara med för att lära sig bibehålla den vikten (utan önskemål på att gå ned något), alltså hur man ska fördela ut måltider/mängden mat över tid, mm. BMI är en vettig mätindikator. Har du ett BMI under 20 avråder vi från att anmäla dig till kursen. Du behöver åt andra hållet inte ha en jättehög övervikt för att kunna anmäla dig. Men skulle du råka vara väldigt överviktig (och ligga på eller över gränsen till fetma) så kan du också anmäla dig. Det handlar inte så mkt om det exakta utgångsläget viktmässigt för dig, utan mer att du ska lära dig att äta balanserat utefter DINA förutsättningar. Netstyle Viktcoach lägger ingen värdering i om ditt BMI är 26 eller 56. Vår övertygelse är att du kommer att lyckas om du följer råden.

Q: Det står att minimiåldern är 20, men vad är maxåldern? 
A: Finns ingen maxålder. Kostråden anpassas efter din ålder, nuvarande situation, aktivitetsnivå, mm.

Q: Jag har en ätstörning, får jag anmäla mig?
A: Vi tar inte emot kunder som är anorektiska eller bulimiker eller har grav bingeeating-disorder, alltså är tvångsmässiga överätare/hetsätare. Då behöver du söka hjälp hos professionella ätstörningskliniker. Den största gruppen ätstörda brukar dock flyga under radarn och kallas för UNS (ätstörning utan närmare specifikation). Den kategorin är välkommen att anmäla sig och så får vi ta en diskussion om exakt vad problemet är och så tar vi det därifrån.

Q: Om jag inte går ner i vikt, får jag pengarna tillbaka då?
A: Nej. För att nå ett bra resultat av denna tjänst krävs ett personligt engagemang utöver tipsen som ges. Detta kan vi inte kontrollera.

Q: Måste fokus vara på vikten? Kan det inte handla mer om hälsa generellt i stället? Jag vill inte väga mig eller berätta vad jag väger då vågar stressar mig.
A: Din vikt ÄR en en viktig del av din hälsa, hur mycket du än vill vrida på det. Det är inte HELA delen av hälsan, men en stor del. En del blandar dock ihop konceptet ”målvikt” med ”snålvikt”. Alltså – man strävar efter en vikt som kanske är satt alldeles för lågt? Känner man att det är extremt jobbigt att bibehålla en viss vikt så bör kanske målvikten höjas för att det ska vara hållbart och genomförbart. Flera andra mätmetoder kommer att gås igenom i detta program: sömnen, orken/energin, hur kläderna sitter, vad ser/känner du när du tittar i spegeln, ta kroppsmått, hur glad är du osv. Men vågen är ett av dessa mätverktyg – också.

Q: Jag är vegetarian, får jag anmäla mig? 
A: Ja! Men inte om du är vegan.

Q: Vad händer om jag blir sjuk och inte kan fullfölja tremånadersperioden?
A: Du kan frysa ditt medlemskap i onlinecoachingen och återuppta detta senare, dock kan du frysa medlemskapet i max tre månader.

Q: Jag har gjort gastric bypass och vill anmäla mig, får jag det?
A: Ja, du är välkommen att anmäla dig.

Q: Hur många kilon kommer jag att gå ner om jag anmäler mig?
A: Det beror både på ditt nuvarande utgångsläge, hur ditt liv ser ut med aktivitetsnivå/sömn mm, samt din egen målsättning. Och hur väl du följer de råd du får. Hur stor övervikt har du? Hur stora förändringar är du beredd att göra? Vill du gå ner tio kilo eller är det kanske mer realistiskt med fem, som du sedan kommer att hålla framöver? Vi sätter upp en plan tillsammans som känns realistisk och hållbar. Sedan justeras planen allt eftersom när vi märker hur det fungerar/inte fungerar. En del blir överraskade över hur ”lätt” detta är, eftersom det inte handlar om strikt diet, förbud mm, eller kombination med hård fysisk träning. Då kan det vara enkelt att tappa kilon. Medan andra får större utmaningar.

Q: Jag är gravid, får jag vara med?
A: Nej. Inte heller om du ammar. Du får heller inte anmäla dig om du lider av någon sjukdom eller har en ätstörning (läs i villkoren).

Q: Jag har inte tid att stå och laga en massa tidskrävande rätter i köket som man behöver handla krångliga ingredienser till. Kommer jag att behöva göra det?
A: Väldigt få har den tiden! Vi försöker att hålla tips och recept enkla. Allt individanpassas som sagt. Och mycket handlar om att planera och göra måltider i förväg så du slipper stressen sen när du är hungrig och det är bråttom.

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR!